[[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_dav:abans|← Abans de començar el curs]] | [[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_dav:despres|Finalització del curs →]]
\\
====== Durant el curs ======
\\
* [[#Primera setmana del curs|Primera setmana del curs]]
* [[#Quan comenci la docència|Quan comenci la docència]]
* [[#mentre_es_desenvolupi_el_curs|Mentre es desenvolupi el curs]]
* [[#Quan estigui a punt d'acabar el curs|Quan estigui a punt de finalitzar el curs]]
=====Primera setmana del curs=====
===Si el curs té TFE===
* a) Publiqueu el [[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_dav:missatges#als_alumnesmissatge_institucional_de_benvinguda_el_dia_d_inici_del_tfe|missatge d'inici del TFE]] al **Tauler del professorat**.
* b) Feu el seguiment de la participació dels alumnes al TFE i qualifiqueu-los les activitats, especialment les dues tasques o exercicis lliurables. Afegiu-hi també una retroacció o comentari personalitzat, per tal que l'alumnat aprengui a visualitzar-les. Si necessiteu més indicacions sobre la correcció de les tasques, consulteu l'apartat [[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_dav:aulavirtual#correccio_de_les_tasques_del_tfe|Correcció de les tasques del TFE]].
* c) Envieu el [[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_dav:missatges#als_alumnesmissatge_d_acabament_del_tfe|missatge de finalització del TFE]] al **Tauler del professorat**.
* d) A partir d'aquest moment, convé reconduir les consultes dels alumnes de caràcter tècnic o referents a l'ús de la plataforma a l'**Espai d'acompanyament**: si un alumne presenta un **dubte al fòrum de dubtes del TFE quan ja s’ha tancat**, convé que el DAV el recondueixi cap a l'Espai d'acompanyament del curs, obert al llarg de tot el curs; si cal, traslladant el fil de debat cap a aquest espai.
===Just abans del dia d'inici de la docència===
Cal que publiqueu un [[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_dav:missatges#als_docentsmissatge_just_abans_de_comencar_la_docencia|missatge recordatori que n'informi els docents]] fent servir el **Punt de trobada del professorat**.
Veureu que el model ja incorpora un recordatori als docents de que han de publicar els seus missatges al Tauler del professorat **adreçant-se únicament al seu grup**.
===Controlar el procés d'autoinscripció dels alumnes, un cop iniciat el curs===
Els DAV heu de controlar el procés d'inscripció dels alumnes (quins alumnes s'inscriuen, si ho fan al grup/edició que els pertoca, etc.). Cal fer-ho en tots els casos, tant si el curs té TFE com si no (l'única excepció són els cursos massius, amb centenars o milers d'alumnes, en què no cal fer aquest control).
Per fer-ho, cal que disposeu del llistat d'alumnes admesos de cada edició (us l'han de proporcionar els responsables de formació corresponents, tal com us hem comentat en el [[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_dav:abans#just_abans_de_l_inici|punt 2 de l'apartat "Just abans de l'inici" de la pàgina anterior d'aquesta guia]]) i que aneu consultant el llistat de participants de cada edició. Per saber com fer aquest seguiment, podeu consultar [[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_dav:aulavirtual#seguiment_de_la_participacio|Seguiment de la participació]].
A la meitat de la primera setmana del curs, cal que informeu els responsables de cada edició de **les persones admeses al curs que encara no s'hi han autoinscrit**. Els responsables de l'edició hauran d'enviar un recordatori a aquests alumnes, per tal que s'hi inscriguin el més aviat possible o bé sol·licitin la baixa del curs.
**ATENCIÓ:** Cal controlar també que no hi hagi **alumnes que s'hi inscriguin dos cops, amb dos usuaris diferents**. Si això passa, cal informar-ne la persona responsable del curs a l'EAPC, perquè elimini o inhabiliti un dels usuaris duplicats.
__Amb el nou sistema d'autenticació ja no hauria d'haver usuaris duplicats__, però convindrà estar-hi alerta les primeres vegades.
En el cas dels alumnes que sol·licitin **donar-se de baixa del curs**, no cal que fem res quan els alumnes en qüestió no s'hagin arribat a inscriure al curs. En el cas dels alumnes que s'hi hagin inscrit, els hem de [[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_dav:aulavirtual#donar_de_baixa_o_desinscriure_alumnes|desinscriure del curs]] (si seguiu l'enllaç anterior, trobareu instruccions sobre com fer-ho).
Us recordem que per desinscriure un alumne d'un curs, s'han de complir els requisits següents:
* L'alumne/a i el tutor/a n'estan informats.
* Es té el vistiplau de la persona responsable de l'edició.
* Ha ocorregut durant **els 15 primers dies** des de l'inici de l'activitat (incloent-hi el TFE).
* L'alumne/a no ha lliurat cap activitat del curs (tot i que hagi fet activitats del TFE).
Si un/a alumne/a sol·licita la baixa del curs però no compleix els requisits anteriors, **no se'l desinscriurà del curs** i apareixerà a l'acta d'avaluació final amb el resultat que pertoqui (generalment, No presentat/da o No apte/a, segons si arriba a presentar alguna activitat o no).
Recordeu que heu de fer servir l'**Espai de coordinació Responsables d'edició-DAV** per a totes aquestes comunicacions. No feu servir altres espais del curs per no incomplir la llei de protecció de dades en poder accedir a aquesta informació els docents i responsables d'altres grups/edicions.
\\
[[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_dav:durant| ↑ Tornar a dalt]]
=====Quan comenci la docència=====
En els cursos d'autoaprenentatge no hi ha tutors. En aquests casos és tasca del DAV fer totes les presentacions i el seguiment del fòrum general del curs. Aquest fòrum està pensat per a la interacció únicament entre els alumnes, però si hi ha aportacions "no positives" el DAV les ha de reconduir.
**1.** El dia d'inici de la docència [[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_dav:missatges#als_alumnesmissatge_el_dia_d_inici_de_la_docencia|s'envia un missatge als alumnes]], en aquest cas mitjançant el **Tauler del professorat**. Si el curs no tenia TFE, aquest serà el primer missatge del curs, amb la qual cosa potser haureu d'adaptar el model, potser copiant elements del [[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_dav:missatges#als_alumnesmissatge_institucional_de_benvinguda_el_dia_d_inici_del_tfe|missatge d'inici del TFE]].
En aquest missatge el DAV s'ha de presentar, informar els alumnes de les dates de docència, recomanar-los que consultin el pla docent, etc.
En el cas dels cursos en **modalitat mixta**, convindria que el missatge de benvinguda indiqués als alumnes que el curs contempla un cert nombre de sessions síncrones i de l'apartat del curs on poden consultar la informació corresponent. Si voleu indicar les dates i horaris concrets de les sessions, assegureu-vos que al missatge **indiqueu explicitament de quina edició es tracta**, per tal de no confondre els tutors, que reben tots els missatges del Tauler del professorat, també de les altres edicions!
\\
**2. Cal continuar el seguiment de les inscripcions dels alumnes** i, a la meitat de la primera setmana de docència, informar els responsables de cada edició dels alumnes que encara no s'han inscrit, perquè els puguin enviar un recordatori.
\\
**3.** S'ha de vetllar perquè el **docent es presenti** al **Tauler del professorat** i, si cal, **animi els alumnes a fer-ho** al seu torn al **Fòrum de presentacions**, especialment quan aquesta sigui una de les activitats d'aprenentatge del pla docent, malgrat que no puntuï.
\\
[[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_dav:durant| ↑ Tornar a dalt]]
=====Mentre es desenvolupi el curs=====
**1.** Heu de fer el seguiment de l'**Espai d'acompanyament de l'Aula Virtual** per donar resposta a les qüestions que hi plantegi l'alumnat i, si escau, fer les aportacions que calgui per facilitar-los el seguiment del curs des del punt de vista del funcionament de l'Aula Virtual. S'haurà de comprovar que aquest espai està visible per a l'alumnat (convé deixar-lo ocult durant el TFE). Una manera d'automatitzar-ho és afegir a aquest espai una restricció per data que l'oculti fins al dia de l'inici de la docència.
En el cas que algun alumne adreci en aquest espai alguna consulta que no pertoqui, perquè cal que li respongui el tutor o tutora, per exemple, cal traslladar el debat cap al fòrum adequat i editar o respondre el missatge per indicar que ha estat traslladat. Un cop en el fòrum correcte, el tutor o tutora hi pot donar resposta.
Per traslladar tot un fil de debat, només cal triar el fòrum on s'ha de traslladar al desplegable "Trasllada aquest debat a..." i clicar al botó **"Mou"**.
{{ :01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_dav:n_trasllada_debat.png?600 |}}
\\
**2.** Heu d'atendre les consultes i els dubtes que els tutors plantegin al **Punt de trobada del professorat** i assessorar-los sobre les qüestions que puguin sorgir al llarg del curs. La comunicació amb els tutors s'ha de fer sempre a través d'aquest espai de coordinació. Si hi ha alguna qüestió particular, convé tractar-la per missatgeria interna de l'Aula Virtual i no per correu electrònic.
Recordeu que per normativa de protecció de dades no convé comentar casos particulars d'alumnes que calgui esmentar pel nom al Punt de trobada del professorat, ja que hi tenen accés tots els docents de totes les edicions. Si cal, es pot utilitzar l'Espai de coordinació Responsables d'edicions-DAV, on tant docents com responsables només poden accedir als missatges referits a la seva edició/grup.
\\
**3.** Heu de controlar que l'activitat formativa es desenvolupa de manera adequada i fer el seguiment del tutor/a. Això vol dir, principalment, assegurar que:
* Se segueix el calendari previst.
* En cada període de l'activitat formativa està disponible la secció corresponent (que segons el curs s'anomena "bloc", "tema", "mòdul", "unitat" o "part"). Si les restriccions d'accés s'han configurat correctament, això es farà de manera automàtica.
* Totes les qüestions plantejades als fòrums i adreçades als tutors queden respostes.
* Els tutors es connecten amb l'assiduïtat adequada. El seguiment de la connectivitat dels tutors es pot fer [[:01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_dav:aulavirtual#informes_d_activitat_dels_usuaris|igual com es fa amb la dels alumnes]].
* Els alumnes són informats correctament de les qüestions relacionades amb el curs que els permetran un aprenentatge correcte (instruccions, avisos, terminis, etc.).
* Els missatges emesos pels tutors als diferents fòrums són adequats (informació correcta, registre adequat, discurs entenedor, etc.), apareixen al fòrum corresponent (p. ex., no s'abusa del Tauler del professorat) i només s'adrecen al seu grup.
* Els tutors **no** publiquen pautes d'avaluació de manera literal i corregeixen les activitats afegint-hi una retroacció personalitzada i/o publiquen un missatge al fòrum, en finalitzar una activitat, amb indicacions generals de com ha anat, errors més freqüents que s'han comès, etc.
\\
**4.** Heu de detectar i solucionar les incidències, tant les que provinguin de l'alumnat (i que no correspongui resoldre als tutors) com les que sorgeixin de la tutoria, sempre que això sigui possible i s'ajusti a les seves funcions i possibilitats. En cas contrari (o bé si es tracta d'una incidència greu), cal comunicar-la al responsable de formació o de l'edició amb la màxima celeritat. Entre d'altres, s'entén per problemes greus una incidència tècnica que afecti el desenvolupament del curs o l'incompliment de les funcions de tutoria per part dels docents.
\\
**5.** En els cursos de **modalitat mixta**, heu de recordar als docents que anunciïn les **sessions síncrones** a mesura que s'apropen (data, hora, lloc, etc.), si veieu que no ho fan per iniciativa pròpia.
\\
**6.** Els DAV heu de fer seguiment de l'activitat dels alumnes i dels docents per detectar possibles problemes, sobretot les primeres setmanes. Trobareu indicacions sobre com fer el seguiment de la participació [[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_dav:aulavirtual#seguiment_de_la_participacio|en aquest enllaç]].
No cal fer un informe específic, però sí indicar, si cal, als docents i responsables de formació si hi ha alumnes que se sospiti que volen abandonar el curs.
\\
**7.** Les diferents seccions del curs es fan visibles de manera automàtica a partir de les dates establertes en les restriccions d'accés. Tot i això, és convenient anar marcant la secció en curs de manera manual fent clic a l'opció **Realça** que apareix al menú d'edició de la secció (amb l'edició del curs activada), perquè es mostri directament aquesta secció a l'alumnat i als docents quan accedeixin al curs.
{{ :01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_dav:n_realca_seccio.png?800 |}}
\\
[[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_dav:durant| ↑ Tornar a dalt]]
=====Quan estigui a punt d'acabar el curs=====
**1.** Heu de demanar al responsable de formació o de l'edició, uns deu dies abans que acabi el curs, que generi l'adreça web del qüestionari de satisfacció de l'activitat. En el cas que ens el proporcionin (en alguns casos, ho envien ells mateixos), una setmana abans que acabi el curs heu de publicar al **Tauler del professorat** un [[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_dav:missatges#als_alumnesquan_es_penja_l_enllac_del_queestionari_de_satisfaccio|missatge adreçat als alumnes]] amb l'enllaç al qüestionari i el termini que tenen per respondre-hi.
En el cas dels cursos de modalitat mixta, **si el curs s'acaba amb una sessió síncrona o presencial, podeu penjar el qüestionari de satisfacció l'últim dia**, perquè els alumnes tinguin en compte aquesta última sessió en la seva valoració.
\\
**2.** La darrera setmana del curs heu de publicar al **Punt de trobada del professorat** un [[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_dav:missatges#als_docentsinstruccions_per_elaborar_l_acta_d_avaluacio|missatge recordatori sobre com elaborar les actes d'avaluació]].
Us proporcionem un {{ :01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_dav:exemple_acta_avaluacio.xlsx |exemple d'acta d'avaluació}} per si necessiteu fer-lo arribar als docents (o per a vosaltres, per fer-ne la revisió).
Als cursos d'autoaprenentatge, l'elaboració de les actes correspon als DAV.
\\
**3.** Heu d'incloure al **Punt de trobada del professorat** un [[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_dav:missatges#als_docentsdarreres_instruccions_i_calendari_de_tancament|missatge relatiu a l'aproximació de la fi del curs]], en què es recordin les qüestions sobre el tancament del curs i s'informi sobre el missatge que es dirigirà a l'alumnat sobre terminis, revisions de qualificacions, etc.
\\
**4.** Heu de publicar al **Tauler del professorat** l'últim dia del curs el [[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_dav:missatges#als_alumnesmissatge_institucional_de_finalitzacio_el_darrer_dia_de_curs|missatge de cloenda]]. Si el curs és mixt i acaba amb una sessió presencial / per videoconferència, és igualment necessari publicar aquest missatge, malgrat que el o la docent pugui també comentar aquestes qüestions durant la sessió, perquè així quedaran per escrit i disponibles per a tot l'alumnat. El missatge ha d'incloure:
* Informació sobre el termini que el professorat té per corregir les activitats pendents.
* Procediment i termini per presentar reclamacions sobre la qualificació final. Un cop passada aquesta data, les qualificacions ja seran definitives i es podrà signar i lliurar l'acta d'avaluació.
* Data fins a la qual l'alumnat encara podrà accedir a l'Aula Virtual.
* Enllaç al **qüestionari de satisfacció**, si escau, i recordatori als alumnes que no l'hagin respost.
* Informació referent al procés per obtenir, si escau, el certificat del curs.
\\
[[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_dav:durant| ↑ Tornar a dalt]]
----
[[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_dav:abans|← Abans de començar el curs]] | [[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_dav:despres|Finalització del curs →]]