[[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_tutors:abans|← 2. Abans de començar]] | [[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_tutors:avaluac|4. Seguiment i avaluació →]] \\ ====== 3. Comunicació i fòrums ====== * [[#aspectes_generals_sobre_els_recursos_comunicatius_disponibles|3.1 Aspectes generals sobre els recursos comunicatius disponibles]] * [[#la_missatgeria_privada|3.2 La missatgeria privada]] * [[#els_forums|3.3 Els fòrums]] ===== 3.1 Aspectes generals sobre els recursos comunicatius disponibles===== Totes les comunicacions i gestions amb el DAV i amb els alumnes s'han de fer pels canals i els espais de l'Aula Virtual. **No accepteu en cap cas missatges d'alumnes per correu electrònic**, tot i que aquesta dada no està visible per als alumnes, **ni molt menys lliurament d'exercicis**. * A la formació en línia cal **potenciar** l'ús dels **fòrums** en detriment de la missatgeria privada de l'Aula Virtual. Heu d'acostumar el vostre alumnat a fer servir el fòrum, ja que, pel fet de ser un espai de comunicació públic, les vostres respostes com a tutors, així com les que inclogui l'alumnat, poden ser útils per a tot el grup, fins i tot per a les persones que no s'havien plantejat la pregunta o no haurien fet aquella aportació. Això enriqueix l'aprenentatge i fomenta una dinàmica més **participativa i col·laborativa**. * Quan pengeu un missatge en un fòrum poseu-hi un títol (en el camp **"Assumpte"**) breu i clar que correspongui al contingut que publiqueu. Eviteu títols genèrics com ara "Un enllaç interessant", "Una pregunta per començar la unitat" o coses semblants perquè, quan proliferen els debats, es fa difícil localitzar les intervencions que no tenen un nom significatiu. Quan respongueu un missatge feu-ho entrant en el missatge i clicant l'opció "Respon al post". Seguint aquests dos consells veureu que els debats quedaran en cadenes temàtiques de missatges. Aconselleu als alumnes que també actuïn així. * La **missatgeria privada** només s'ha d'utilitzar per resoldre alguna qüestió particular d'un alumne. Si rebeu per missatgeria privada preguntes, dubtes o dificultats sobre qualsevol aspecte del curs, heu de dir a l'alumne que els ha d'exposar al fòrum. * Recordeu que **és molt important anar informant puntualment els alumnes de tot allò que els calgui per al bon desenvolupament del curs** (generalment ho fareu mitjançant el Tauler del professorat), malgrat que els alumnes tinguin tota la informació disponible, ja que tendeixen a sentir-se més "sols" que quan la formació és presencial. És convenient, doncs, anar publicant recordatoris dels terminis del curs: inici i final d'unitats o mòduls, terminis de lliurament d'activitats que estiguin a punt de finalitzar, etc. En aquest sentit, és especialment important informar-los de **quan i com es portaran a terme les sessions síncrones**, en el cas de cursos de modalitat mixta, o de **la conveniència de presentar-se al fòrum de presentacions**, quan aquest sigui un recurs important per adaptar el nivell o la temàtica específica de l'activitat formativa. * També és interessant **dinamitzar els fòrums de dubtes i consultes** animant a la participació. La millor manera de fer-ho és que comenceu vosaltres mateixos obrint fils de debat perquè els alumnes comentin temes concrets. =====3.2 La missatgeria privada===== L'ús de la missatgeria pot ser útil en alguns casos, consulteu [[https://formaciooberta.eapc.gencat.cat/contingutsdelscursos/tfe/part5/inici.html|aquest apartat del TFE]] per conèixer-ne el funcionament. La missatgeria privada és una funcionalitat transversal de tota la plataforma i, per tant, el seu funcionament és idèntic per a tots els usuaris, independentment del seu rol. \\ [[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_tutors:comunic| ↑ Índex del tema]] ===== 3.3 Els fòrums ===== * [[#publicar_missatges_als_forums|3.3.1 Publicar missatges als fòrums]] * [[#tipus_de_forums_i_usos|3.3.2 Tipus de fòrums i usos]] * [[#subscripcio_als_forums|3.3.3 Subscripció als fòrums]] ====3.3.1 Publicar missatges als fòrums==== Si necessiteu informació sobre com publicar, editar o eliminar missatges als fòrums o adjuntar fitxers als missatges i, en general, sobre les possibilitats i funcionalitats que tenen, [[https://formaciooberta.eapc.gencat.cat/contingutsdelscursos/tfe/part2/inici.html#com_participar_en_un_forum|consulteu aquest apartat del TFE sobre com participar en un fòrum]]. \\ [[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_tutors:comunic| ↑ Índex del tema]] ==== 3.3.2 Tipus de fòrums i usos ==== En un curs sol haver-hi diferents fòrums, segons què calgui comunicar i a qui. Els fòrums disponibles a la majoria dels cursos de l'EAPC són: * [[#tauler_del_professorat_o_avisos_i_noticies|Tauler del professorat o Avisos i notícies]] * [[#espai_d_acompanyament_de_l_aula_virtual|Espai d'acompanyament de l'Aula Virtual]] * [[#punt_de_trobada_del_professorat|Punt de trobada del professorat]] * [[#espai_de_comunicacio_responsables_d_edicions_-_dav|Espai de comunicació Responsables d'edicions - DAV]] * [[#espai_de_millores_del_curs|Espai de millores del curs]] * [[#forums_de_cada_tema_unitat_o_apartats_del_curs|Fòrums de cada tema, unitat o apartat del curs]] * [[#forum_de_presentacions|Fòrum de presentacions]] ===Tauler del professorat o Avisos i notícies=== Aquest és un fòrum unidireccional en què només poden intervenir els tutors. Quan pengeu un missatge en aquest fòrum es genera una notificació per correu electrònic que reben els alumnes del vostre grup i tots els altres tutors. Hi ha uns missatges fixos que heu d'incloure al llarg del curs al fòrum Tauler del professorat: * Un d'inici i **benvinguda**, en què us presenteu i presenteu breument el curs. * Un el primer dia de cada **tema** (que segons el curs s'anomena "bloc", "mòdul", "unitat", etc.) per informar-los que s'inicia i per dirigir-los cap al fòrum del tema on els heu deixat indicacions. * Un per **tancar cada tema** del curs, en què feu recordatori de l'acabament del termini del tema. * Aviseu els alumnes quan hàgiu **qualificat les activitats** de cada tema (sempre que estigui tancat el termini de qualificació). * En els cursos de modalitat mixta convé que recordeu als alumnes **les dates, l'hora i, si escau, la ubicació de les sessions síncrones** (presencials o per videoconferència). * Un de **tancament del curs**, en què els comenteu com ha anat, els feliciteu per l'esforç, els comenteu quan tindran les darreres qualificacions, etc. * Un d'avís, un cop hàgiu revisat totes les activitats, per dir que ja poden consultar les **qualificacions finals**. Podeu aprofitar el text d'aquests missatges fixos per a pròximes edicions que impartiu del curs aplicant-hi els canvis que necessiteu, com per exemple l'actualització de les dates. **Dosifiqueu** els missatges que publiqueu al Tauler del professorat per no saturar les bústies de correu dels alumnes i així evitar un efecte no desitjat: que els destinataris no hi parin atenció per sobrecàrrega. Quan publiqueu un missatge al Tauler del professorat, recordeu **restringir-lo al vostre grup**. Si no ho feu, tots els alumnes rebran el vostre missatge, fins i tot els de la resta d'edicions! ===Espai d'acompanyament de l'Aula Virtual=== Aquest fòrum l'utilitzen els alumnes per plantejar els dubtes o les dificultats de caràcter tècnic relacionats amb l'entorn i el funcionament de l'Aula Virtual. **El DAV gestiona aquest espai**. Els alumnes es poden respondre entre ells, però quan un dubte queda per contestar o bé no es resol satisfactòriament el DAV intervé donant una resposta. Els tutors no heu d'atendre les consultes tècniques dels alumnes; és el DAV qui se n'ha d'ocupar. Si trobeu preguntes d'aquest tipus en altres fòrums, heu de respondre als alumnes que l'Espai d'acompanyament de l'Aula Virtual és el lloc indicat per fer-les. ===Punt de trobada del professorat=== Aquest és el fòrum de comunicació intern per als tutors de les diferents edicions entre ells i amb el DAV. Ocasionalment, hi pot participar el responsable del curs. **Està ocult per a l'alumnat** (els alumnes no el veuen, no hi poden accedir i no en reben notificacions) i per això apareix de color gris. Veureu que en aquest espai també teniu la possibilitat de restringir per grup l'enviament dels missatges, però no us farà falta perquè tots els tutors hi tindreu accés i podreu veure tots els missatges, per tal que pugueu compartir informació, dubtes, consultes, etc. Així doncs, podeu adreçar els missatges a "tots els participants" (que és una de les opcions que apareix al desplegable per triar el grup) sense problema. Recordeu que si voleu compartir amb els altres docents **incidències, aportacions als fòrums o activitats dels vostres alumnes** ho haureu de fer **de forma anonimitzada**, ja que en compliment de la normativa de protecció de dades altres persones no han de conèixer quins són els vostres alumnes, ni tenir accés a la seva activitat, qualificacions, etc. === Espai de comunicació Responsables d'edicions - DAV === Aquest fòrum, també **ocult a l'alumnat**, està pensat com en un espai per a la comunicació i l'intercanvi d'informació **entre els responsables de les edicions i la persona que exerceix de DAV**. D'aquesta manera s'unifica tota la comunicació rellevant dels cursos amb l'ús dels fòrums, ja que fins ara la comunicació entre responsables de les edicions i el DAV es feia mitjançant el correu electrònic, mentre que la comunicació amb la resta de participants (especialment docents i alumnes) ja es feia principalment per mitjà dels fòrums. Cada responsable d'edició només ha d'accedir a la informació del seu grup d'alumnes, per aquesta raó, en aquest espai concret, tant els responsables de les edicions, com els docents o tutors, que també hi teniu accés, només podreu veure la informació referent al vostre grup/edició. Això fa que aquest espai resulti molt útil, per exemple, per compartir informació que contingui dades d'alumnes i que, per tant, no es pugui compartir per altres espais, com el Punt de trobada del professorat o per correu electrònic. També és útil per disposar, dins del curs, de tota la informació generada i trobar-la més fàcilment. Els responsables d'edicions han d'utilitzar aquest espai per intercanviar amb el DAV els llistats d'alumnes, el seguiment d'alumnes inscrits i no inscrits, les baixes i altres incidències d'alumnes concrets, etc. Abans de començar els cursos, i durant la setmana del TFE, rebreu notificacions de les comunicacions entre el DAV i els responsables de formació. **No en feu cas, ja que cap d'aquestes accions d'inici del curs les heu de fer vosaltres**. En concret, rebreu els missatges amb instruccions als alumnes per inscriure's al curs o intercanvi de fitxers amb alumnes inscrits o no inscrits, que necessiten els responsables i els DAV, no pas vosaltres. Els docents o tutors podeu emprar també aquest espai per comunicar-vos i intercanviar informació amb el responsable de la vostra edició i amb el DAV que no afecti o que no es pugui compartir amb la resta d'edicions o grups, com per exemple: * Qualsevol incidència que afecti les sessions síncrones (per exemple, canvis de dates, horaris, etc.). * Qualsevol incidència que afecti alumnes concrets, que hàgiu d'esmentar amb nom i cognoms. * Per enviar l'acta d'avaluació al DAV per tal que la revisi, i al responsable de la vostra edició, signada, un cop sigui definitiva. **ATENCIÓ**: Recordeu que per normativa de protecció de dades **no es poden compartir fitxers amb dades personals per correu electrònic**. Per aquesta raó, quan hàgiu d'elaborar o lliurar les actes d'avaluació, provisionals o definitives, així com qualsevol altre fitxer amb dades personals, heu de fer servir obligatòriament aquest espai i no pas el correu electrònic. ===Espai de millores del curs=== Aquest és el fòrum on podeu fer propostes per millorar el curs, suggerir nous materials de consulta, noves activitats, etc.; aquestes propostes, que poden generar debat entre els tutors, es tindran en compte per a les pròximes edicions. És un element clau en el procés d'actualització i millora contínua dels cursos. Com en el cas anterior, **també està ocult per a l'alumnat**, i per això apareix de color gris. També com en el cas anterior, podeu adreçar els missatges amb les propostes a "tots els participants", per compartir la informació, tot i que també la veureu si algú s'adreça només a un grup. ===Fòrums de cada tema, unitat o apartats del curs=== Aquests són fòrums bidireccionals, on poden intervenir tutors i alumnes tantes vegades com vulguin, de manera que és l'espai adequat per al debat. Cada tema (bloc, mòdul, unitat, etc.) té un fòrum propi, en què heu d'intervenir per **dinamitzar el curs** plantejant preguntes, reflexions, aportant alguna informació extra; podeu posar-hi tot el que considereu escaient sobre el tema. També el podeu aprofitar per fer una breu **valoració general sobre les activitats** i aclarir els conceptes més complexos treballats. D'altra banda, aquest és el fòrum que utilitzen els alumnes per plantejar **dubtes** i per fer les seves aportacions. Pot ser interessant debatre sobre les activitats durant el termini en què els alumnes hi treballen, però cal ser prudents per no donar pistes definitives que ajudin a resoldre-les, tenint en compte que hi haurà alumnes que ja les hauran lliurat i d'altres, no. El primer dia de cada **tema** el tutor o tutora ha d'incloure, per al seu grup, les indicacions sobre el que es treballarà, quines activitats ha de fer l'alumnat i les dates límit de lliurament, etc. I posteriorment heu de fer el seguiment de les aportacions dels alumnes. En el cas dels cursos d'aprofundiment, cal dinamitzar activament aquests fòrums per contribuir a assolir els objectius d'aprenentatge. ===Fòrum de presentacions=== Aquest és un fòrum pensat perquè els alumnes es presentin i comentin els seus interessos i expectatives en començar el curs. Generalment, "s'estrena" durant el TFE, del qual és una de les activitats a fer per tal que els alumnes aprenguin com funcionen els fòrums. En alguns casos, però, i **especialment en alguns cursos d'aprofundiment**, veureu que alguns plans docents el consideren una activitat més del curs, tot i que habitualment no puntua. Caldrà **vetllar, doncs, perquè els alumnes d'aquests cursos es presentin al fòrum de presentacions**. En aquests casos, aquest fòrum sol incorporar preguntes específiques per conèixer l'experiència de l'alumnat en relació amb la temàtica de l'activitat formativa i així els docents puguin adaptar millor el curs al nivell i les necessitats del seu grup d'alumnes. Convé, per tant, que en fer la vostra pròpia presentació com a docents convideu els alumnes a presentar-se al seu torn al fòrum de presentacions, i recalcar la importància d'aquesta primera presa de contacte. \\ [[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_tutors:comunic| ↑ Índex del tema]] ====3.3.3 Subscripció als fòrums==== Aquesta és la funcionalitat que permet rebre notificacions al correu electrònic dels fòrums als quals estiguem subscrits. D'aquesta manera podem estar pendents del que passa als nostres cursos sense necessitat d'estar-hi accedint constantment. Es tracta d'una funcionalitat disponible per a qualsevol participant en un curs, independentment del rol o permisos que tingui, i per aquesta raó en podeu trobar informació en [[https://formaciooberta.eapc.gencat.cat/contingutsdelscursos/tfe/part2/inici.html#subscriure_s_als_forums|aquest apartat del TFE sobre el tema]]. \\ [[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_tutors:comunic| ↑ Índex del tema]] ---- [[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_tutors:abans|← 2. Abans de començar]] | [[01_cursos_virtuals:aula_virtual:guies:guia_tutors:avaluac|4. Seguiment i avaluació →]] \\