====== Funcions de dinamització de l'aula virtual per als cursos semipresencials====== \\ Data de validació del document: 2018 \\ La dinamització de l'aula virtual per als cursos semipresencials s'incorpora a tots els cursos semipresencialts a partir de l'octubre de 2016. ===== Descripció i tasques del preparació i seguiment del curs===== Les tasques de seguiment i suport de l'activitat formativa de modalitat semi presencial dins l'aula virtual s'exposen a continuació distribuïdes en funció dels diferents moments del curs. Abans però convé tenir en compte els diferents __**perfils**__ que intervenen en el procés i funcionament d'un curs: * El/la **responsable de formació (RF) és la persona que encarrega l'edició o responsable de l'edició**. És la persona del departament, organisme o delegació de l'EAPC que ha sol·licitat una o diverses edicions d'un curs. * La **responsabilitat de l'activitat recau en la persona tècnica de l'Escola** a qui se li ha encarregat el disseny, l'avaluació i el seguiment de l'acció formativa. * El/la **docent o tutor/a** és qui condueix i assumeix la formació d'una acció o curs. * La **Dinamització i suport a l'aula virtual per a cursos semi presencials (d'ara endavant DAVSP, o SAVSP)** recau en la persona encarregada d'ajudar i respondre dubtes als alumnes, docents i responsables de les edicions per al bon ús i funcionament de l'aula virtual pel que fa als **cursos semipresencials**. S'ha de coordinar amb la tècnica responsable de l'activitat. El contacte entre aquesta figura i el responsable de l'edició ha de fer-se per correu electrònic en els moments del procés i les situacions que estableix el protocol a continuació. També és qui s'encarrega de publicar els missatges d'inici i finalització del curs, independentment que els RF també en facin un d'institucional. La connexió del DAV per als cursos SP que hi estan en marxa ha de ser diària (llevat dels caps de setmana) i **recomanable dos cops al dia mínim**. S'han de respondre totes les qüestions sorgides amb celeritat (dins del termini màxim 48 h). Els dubtes que li puguin sorgir al DAV pel que fa a les tasques de dinamització de l'aula, convé que els exposi i comparteixi a l'espai enDAVant ==== Abans de començar i en el moment de l'inici del curs ==== La tècnica responsable de l'activitat per part de l'EAPC obrirà el curs al DAVSP uns 15 dies abans del seu inici per tal que el DAV pugui dur a terme totes les tasques prèvies (**parametritzar-lo en funció del pla docent i enviar les instruccions al responsable de l'edició**). **Quan el curs disposi de TFE també caldrà que el DAV parametritzi el pla de seguiment d'aquest taller i les activitats que comporta**. Prèviament haurà donat d'alta el/s docent/s del curs per fer les actualitzacions necessàries i validar el pla docent. També haurà inclòs el/s responsable/s de l'edició o edicions simultànies sol·licitades. Des de la bústia transversal, el DAVSP rebrà la informació sobre amb els responsables de formació de les edicions sol·licitades per a poder-s'hi adreçar. El DAVSP ha de fer el següent: * __Una setmana abans d'iniciar-se el curs__: enviar als responsables de formació dels Departaments i organismes, el missatge de correu electrònic amb la **clau d'inscripció** atorgada al seu grup i l'**enllaç** cap a les **instruccions d'autoinscripció en línia** (vegeu missatge 1) perquè les enviïn als alumnes (vegeu missatge 1.1). * **Configurar les activitats d'acord amb el pla docent** i el calendari del curs: incloure-hi els terminis de lliurament, revisar la qualificació màxima corresponent, comprovar que les activitats estiguin ben parametritzades, etc. Quan el curs disposa de més d'una edició, vetllar perquè a l'aula virtual, al **Punt de trobada del professorat s'hi comparteixin les dates de les sessions presencials de cada edici**ó. * Si el curs té **diverses edicions**, parametritzar-lo amb l'opció "**Grups separats**", crear els grups, incloure a cada grup una **clau d'inscripció diferent** i assignar-hi els docents. El camp de **clau d'inscripció del curs ha d'estar igualment emplenat** encara que la clau no es comuniqui a ningú perquè altrament el curs restaria en obert i qualsevol persona podria inscriure s'hi. * pel que fa a la clau d'autoinscripció {{:03_espai_de_treball:dip:funcions_dav_per_a_sp:autoinscripcio-des-de-parametres-grls-del-curs.png?800|}}, cal anar a paràmetres generals i en l'apartat d'autoinscripció de l'estudiant, cal **habilitar els mètodes d'inscripició existents** i indicar que **SI cal utilitzar les claus d'inscripció del grup** i NO enviar un missatge de benvinguda del curs. * Si el curs té diverses edicions, **assignar els docents a cada grup**. Els docents han estat prèviament inscrits a l'aula virtual per la persona tècnica responsable de l'activitat. Recordatori del DAV als docents abans de començar el curs, al punt de trobada del professorat: cada **docent abans d'enviar un missatge als alumnes haurà de comprovar que l'envia al grup que pertoca** i no al general o al del company. També comentar que les activitats de lliurament d'arxius, tenen una configuració de mida màxima de l'arxiu d'1Mb. Estarà bé que comenteu amb els alumnes a l'inici de les Unitats que tenim lliurament de tasca, així podem evitar alguna incidència. * En cas que el curs tingui **una sola edició**, parametritzar-lo amb l'opció "**Sense grups**". La clau d'inscripció del curs serà la que es comunicarà per a l'autoinscripció de l'alumnat. * Immediatament abans que comenci el curs, incloure en els espais de comunicació següents: * Al punt de trobada del professorat, **el missatge de presentació personal com a suport a l'aula** (vegeu el missatge 2). * A l'espai d'acompanyament a l'aula virtual, incloure un missatge amb els **enllaços a les 5 lliçons principals per a moure's per l'AV i un altre enllaç a les preguntes més freqüents** (//FAQ//) que faciliti als alumnes la seva navegació (vegeu missatge 3). * Comunicar a la tècnica responsable de l'activitat la **validació final** del curs abans que s'obri al responsable de l'edició i a l'alumnat. La tècnica s'ho acaba de revisar i dóna el vistiplau. * Per regla general **cal obrir el curs al responsable de l'edició el divendres** abans del començament del curs quan s'inicia un dilluns. Altrament, cal donar-li accés dos dies abans de l'inici. * **El responsable de l'edició ha d'enviar al DAV la relació d'alumnes**. Si no ho ha fet, el DAVSP l'hi ha de reclamar. * El responsable de l'edició ha d'enviar al DAV les **dates, lloc i hora de les sessions presencials**. * Només si el curs té **TFE** o Taller de familiarització amb l'entorn de l'aula virtual (com el d'aprofundiment en procediment administratiu: estudi de casos), caldrà, a més dels **missatges d'inici i finalització del TFE** (vegeu missatges TFE) fer el **seguiment de la participació** voluntària dels alumnes al taller i **qualificar-ne les activitats**. Convé reconduir les consultes al TFE fora de termini a l'espai d'acompanyament: si un alumne presenta un **dubte al fòrum de dubtes del TFE quan el taller ja s’ha tancat,** perquè s’ha confós amb l’**espai d’acompanyament**, que convé que el recondueixi cap a aquest darrer espai, obert al llarg de tot el curs. * [[.:missatge9-DAV-FI-TFE|Missatge9. DAV-finalitzacioTFE]] ==== Durant el curs ==== El DAVSP ha de fer el següent: * **Publicar el missatge de benvinguda** per als alumnes al Tauler del professorat, el primer dia del curs (vegeu missatge 1.2). En aquest missatge el SAVSP s'haurà de presentar, informar als alumnes de les dates de docència, recomanar-los que consultin el Pla docent, etc. Convindria que el missatge de benvinguda concretés la DATA, HORARI i LLOC on tindran lloc les sessions presencials. * Vetllar perquè el **docent es presenti** al Tauler del professorat i **animi els alumnes a fer-ho** al fòrum de presentacions (quan aquest espai s'hagi proporcionat) * **Controlar el procés d'autoinscripció dels alumnes**. A meitat de la primera setmana d'impartició del curs (es recomana el dimecres a primera hora del matí), cal que el SAVSP faci arribar al responsable d'edició una llista amb les persones inscrites al curs que encara no han accedit a l'entorn. Aquesta llista s'ha de fer amb el document estàndard de relació d'alumnat no connectat (vegeu model de document 1). El responsable d'edició farà un recordatori a aquestes persones per tal que s'autoinscriguin al curs. * Fer el seguiment de l'**Espai d'acompanyament de l'Aula Virtual**: donar resposta a les qüestions que hi plantegi l'alumnat i, si escau, fer les aportacions que cregui necessàries per facilitar-los el seguiment del curs des del punt de vista del funcionament de l'AV. * **Atendre les consultes i els dubtes que els docents plantegin al punt de trobada del professorat** i assessorar-los sobre les qüestions tècniques que puguin sorgir al llarg del curs. La comunicació amb els docents s'ha de fer sempre a través d'aquest espai de coordinació. Si hi ha alguna qüestió particular, convé tractar-la per missatgeria interna de l'AV en lloc de correu electrònic. * **Detectar i solucionar les incidències**, tant les que provinguin de l'alumnat (i que no correspongui resoldre als tutors) com les que sorgeixin de la tutoria, sempre que això sigui possible i s'ajusti a les funcions i a les possibilitats del perfil de SAVSP. En cas contrari (o bé si es tracta d'una **incidència greu), cal que el DAVSP ho comuniqui al responsable de l'activitat** amb la màxima celeritat, per correu electrònic. S'entén, entre altres, per problemes greus de l'aula, una incidència tècnica que afecti el desenvolupament del curs o l'incompliment de les funcions de tutoria per part dels docents. * R**ecordar als docents que anunciïn les sessions presencials** a mesura que s'apropen (DATA, HORA, LLOC) * Darrera setmana del curs: incloure al Punt de trobada del professorat un **missatge recordatori sobre com elaborar les actes d'avaluació** (vegeu missatge 5) i si cal supervisar les actes abans que els docents les enviïn als responsables de formació. Els docents enviaran les actes directament al responsable de l'edició del curs que hagin impartit. Si els docents volen afegir l'Apte/No apte dins de l'apartat de Qualificacions de l'Aula Virtual, es poden aportar aquestes {{:03_espai_de_treball:dip:funcions_dav_per_a_sp:qualificacions.pdf|Instruccions}}. * Recordatori als RF de generació de l'**enllaç al qüestionari de satisfacció** (vegeu missatge 6). * Publicar al tauler del professorat el penúltim dia del curs el **missatge de cloenda** (vegeu missatge 7) que inclourà: * Procediment i termini per presentar reclamacions sobre la qualificació final. * Data fins a la qual l'alumnat encara podrà accedir a l'Aula Virtual. * Enllaç al **qüestionari de satisfacció** si és que no s'ha enviat abans. * Informació referent al procés per obtenir, si escau, el certificat del curs. ==== Finalitzat el curs ==== - Emetre l'**informe final del curs** (model de document 2), un per edició, que ha de contenir la informació següent: * Identificació de l'activitat formativa (nom del curs, codi, dates d'impartició, nom del docent i nom del suport a l'aula virtual). * Dades finals sobre l'alumnat. * Funcionament general i aspectes destacables del seguiment del curs, del professorat i de l'alumnat. Aquest informe s'ha de fer per mitjà [[http://www.gencat.cat/eapc/formularis/SFCP/informe_cv.html|d'aquest formulari]] en el termini d'una setmana a partir que es disposin de les actes definitives del curs. No cal fer cap més acció per part del DAVSP; la mateixa EAPC farà arribar l'informe al responsable de cada edició. ===== Missatges i models de document per al RF iel SAVSP ===== ====Abans i en el moment de l'inici del curs==== **Només si el curs té TFE** o Taller de familiarització amb l'entorn de l'aula virtual (com el d'aprofundiment en procediment administratiu: estudi de casos): {{:03_espai_de_treball:dip:funcions_dav_per_a_sp:missatge_inici_fi_tfe-savsp.xlsx|missatge d'inici i finalització del TFE}} **Per a totes les edicions SP**: * [[.:missatge01_instruccions_RF_abans_inici_curs|Missatge 1. Instruccions per als responsables de formació per a abans de l'inici del curs]]. El SAVSP ha d'enviar aquest missatge per correu electrònic als RF una **setmana abans de l'inici del curs** amb el recordatori de publicar els missatges d'inici i cloenda. {{:03_espai_de_treball:dip:funcions_dav_per_a_sp:model_instruccionsdava_rf.docx| 2n exemple de missatge 1- instruccions als RF abans inici curs}} * [[.:missatge01_1_rf_a_alumnes|Missatge 1.1. Missatge amb claus autoinscripció del responsable de formació als alumnes]] Accés a l'aula i autoinscripcions alumnes. Preferiblement facilitar l'enllaç en lloc d'annexar les instruccions facilitades a continuació de l'enllaç: * [[http://eapc.continguts.cat/doku.php?id=01_cursos_virtuals:2015_auto_inscr2:inici|Enllaç amb les instruccions d'accés a l'aula virtual i d'autoinscripció]] * {{:03_espai_de_treball:dip:funcions_dav_per_a_sp:instruccions_d_autoinscripcio_als_cursos_de_l_aula_virtual_de_l_eapc.pdf|Document PDF amb les instruccions d'autoinscripció als cursos de l'Aula Virtual}} * [[.:missatge01_4_missatge_benviguda_davsp_tauler_professorat|Missatge 1.2. Missatge de benvinguda als alumnes per part del SAVSP al Tauler del professorat]] * [[.:missatge02_savsp_presentacío_a_punt_trobada|Missatge 2. Missatge de presentació del SAVSP al punt de trobada del professorat]]. Cal publicar-lo uns dies abans de l'inici del curs. * [[.:missatge03_a_espai_acompanyament_av_per_a_alumnes|Missatge 3. Missatge a l'espai d'acompanyament a l'Aula Virtual adreçat als alumnes]]. Cal publicar-lo a l'inici del curs Inclou breument la finalitat d'aquest espai i els dos primers enllaços amb les 5 lliçons per a moure's per l'AV i a les preguntes més freqüents. ====Durant el curs==== * {{:03_espai_de_treball:dip:funcions_dav_per_a_sp:model_doc_alumnes_no_connectats_sp.odt| Model de document 1. Document per al seguiment autoinscripcions- alumnes no connectats}}. A meitat de la primera setmana (preferentment dimecres a primera hora) el SAVSP informarà el responsable de cada edició sobre l'estat de les autoinscripcions de l'alumnat, l'avisarà dels alumnes que encara no s'hagin connectat a l'aula virtual, a través del model estàndard a continuació: * [[.:missatge05_elaboracio_acta_avaluacio|Missatge 5. Missatge sobre l'elaboració de l'acta d'avaluació]] * [[.:missatge06_recordatori_ a__rf_publicacio_missatge_cloenda_questionari_avaluacio|Missatge 6. Missatge de recordatori als RF per a què generin l'enllaç del qüestionari d'avaluació]] * [[missatge07_model_missatge_cloenda_rf|Missatge 7. Missatge de cloenda del SAVSP per als cursos SP al Tauler del professorat]] ====Finalitzat el curs==== *Elaborar l'informe final en [[http://www.gencat.cat/eapc/formularis/SFCP/informe_cv.html|aquest formulari en línia]] en el termini màxim d'una setmana després de la fi del curs. L'EAPC s'encarregarà de fer arribar aquest informe al responsable de cada edició. És important omplir tots els camps del formulari, en particular el codi del camp Id_edició, que és el que identifica cada edició i el curs de manera inequívoca dins de la base de dades. Aquests codis us el proporcionarem al missatge electrònic en què us donem les dades inicials del curs. Un cop acabat d'omplir el formulari amb la informació de l'edició, convé lliurar l'informe **clicant al botó Enviar** i no és necessari fer cap altra tramesa. Cal fer un informe final per a cada edició. L'aula virtual romandrà oberta fins finals de juny/principis de juliol si el curs s'ha impartit el 1er semestre, i fins finals de desembre/principis de gener si el curs s'ha fet el segon semestre. ===== dubtes i consultes DAV SP-Escola ===== 1er Sem 2017: OM:- **Missatge final de cloenda**. Ja em vas dir que calia insistir i insistir perquè el pengin, però és més, alguns responsables d’edició que van dir que no calia posar-lo perquè farien la cloenda en presencial, també caldria dir-los que facin igualment el missatge, més reduït, però recordant les dates pactades. Sinó no queda rastre a l’aula... M’ho anoto com a tasca meva, però ho volia compartir. Resposta BA: És clau com destaques, que els responsables de formació pengin el missatge de cloenda. Potser cal deixar-ho molt clar des del primer correu en que els envies les instruccions i els models de missatge. Caldria que els indiquis que és necessari que els pengin per les implicacions que comentes. \\ OM: - **Obligatorietat o no de les sessions presencials**. Cal aclarir si són o no obligatòries, ja que en algun plan docent es diu que sí, però després també es diu que per superar el curs cal superar els 65 punts. Potser faltant a una sessió presencial ja s’arriba a aquesta puntuació, llavors és legítim que aprovin? Per altra banda, és possible que per algun motiu molt i molt justificat algú no pugui assistir a alguna de les sessions, però hagi fet un seguiment molt bo del curs, llavors se l’ha de suspendre? Penso que preval el criteri dels 65 punts, però ho volia aclarir, i més ara que sembla que faré més seguiments de cursos semipresencials.... Resposta BA: Quant a l’avaluació, preval el criteri de 65 punts com bé dius. Intentem que el fet de no assistir a una presencial, però no sempre és possible, bàsicament en cursos que es varen dissenyar essencialment virtuals i on la sessió presencial és residual. Intentem que es produeixi en el mínim de casos ====== altra documentació de consulta ====== {{:03_espai_de_treball:dip:funcions_dav_per_a_sp:funcions_dav_cursos_v.pdf|}} \\ ~~DISCUSSION~~