Taula de continguts

Guia dels responsables d'edició a l'Aula Virtual


Les instruccions d'aquesta guia són d'utilitat per a les persones responsables de formació dels departaments de la Generalitat o d'altres organismes públics que sol·liciten o gestionen formació estratègica o del catàleg de l'EAPC, que s'hagi de portar a terme totalment o parcialment, segons la modalitat, a l'Aula Virtual de l'EAPC.


Accés i identificació a l'Aula Virtual

A partir de 2025, arran del canvi en el sistema d'accés i autenticació d'usuaris, per accedir amb un usuari genèric a l'Aula Virtual (és a dir, usuaris sense DNI/NIE associat) caldrà que ho feu activant la casella Accés per a altres usuaris de gestió i suport. Es desplegaran llavors els camps Nom d'usuari i Contrasenya per tal que hi accediu amb aquestes dades.


Respecte d'aquests usuaris genèrics, recordeu que per tal que les persones responsables del desenvolupament dels cursos a l'Aula Virtual de l'EAPC us puguem identificar i inscriure-us correctament als cursos, cal que aquests usuaris siguin ben identificables.

Canvis al perfil d'usuari: Podreu fer canvis a les dades del vostre perfil, quan us calgui, editant-lo. Si no sabeu com, seguiu aquestes instruccions: Com s'accedeix i es modifica el perfil d'usuari?

Com que les tasques a fer dins l'Aula Virtual tenen a veure bàsicament amb la gestió acadèmica dels cursos, us recomanem que totes les persones de la unitat de formació feu servir un sol usuari genèric, identificat de la manera que us hem comentat.

En el cas que vulgueu accedir a l'Aula Virtual per fer-hi altres coses (p. ex., si heu de ser alumnes o docents o DAV de cursos), cal que feu servir altres usuaris nominals, ja que haureu de poder ser identificats amb nom, cognoms i DNI/NIE. Trobareu un aclariment sobre els usuaris i els rols i permisos que podeu tenir a l'Aula Virtual en aquest apartat de la guia.


↑ Tornar a l'índex de la pàgina

Ús dels fòrums i notificacions

Tingueu present que, en estar inscrits com a usuaris amb permisos específics als cursos de l'Aula Virtual als quals es facin edicions vostres, rebreu notificacions al correu electrònic (a la bústia genèrica associada al vostre usuari) dels fòrums del curs.

Això us permetrà estar al dia del desenvolupament dels cursos sense haver d'estar accedint-hi contínuament.

A més a més, recordeu que es desitjable que totes, o la majoria, de les comunicacions amb coordinadors de l'EAPC, docents i DAV els feu mitjançant els fòrums disponibles dins dels cursos i ocults a l'alumnat. Especialment caldrà que estigueu al cas del que s'hi publiqui als fòrums de coordinació o als Espais de comunicació RF-DAV (segons trobeu un o l'altre a cada curs específic).

Per participar en un fòrum, caldrà que accediu al curs amb l'usuari genèric de la unitat, amb permisos especials, i publiqueu el vostre missatge, o la vostra resposta, al fòrum específic. Si us cal, trobareu informació sobre com es fan servir els fòrums en aquesta pàgina del TFE.

Sobre el tema de la subscripció als fòrums (les notificacions al correu electrònic del que s'hi publica) podeu consultar aquest apartat concret del TFE sobre aquesta qüestió. Hi veureu les opcions per subscriure-us, o desubscriure-us, als diferents fòrums i fils de debat.


↑ Tornar a l'índex de la pàgina

Tasques dels responsables de formació

A les activitats de modalitats en línia asíncrona i mixta que es porten a terme a l'Aula Virtual hi intervenen altres persones en coordinació amb els responsables d'edicions. Una bona comunicació i coordinació amb elles és molt important per a un bon desenvolupament dels cursos.

Consulteu aquest apartat de la Guia dels tutors per tenir una imatge més completa de totes les persones que intervenen en un curs i de les tasques que duen a terme.

Gestions prèvies

A través de l'Espai de comunicació RF-DAV podreu intercanviar amb el/la DAV tota la informació necessària per a la gestió de la vostra edició, en lloc de fer servir el correu electrònic com abans: rebre els models de correu d'inscripció dels alumnes, enviar els llistats d'alumnes admesos, rebre la informació sobre els alumnes no connectats, comentar incidències, etc. També rebreu per aquest espai les actes d'avaluació signades en finalitzar el curs (recordeu que no es poden enviar ni rebre fitxers amb dades personals per correu electrònic!).

En compliment de la normativa de protecció de dades, heu de tenir present que dins dels cursos a l'Aula Virtual només tindreu accés a la informació del vostre grup/edició, tant dintre d'aquest espai de comunicació, com fora d'aquest (p. ex., només podreu veure l'activitat dels vostres alumnes i docents).
Si us plau, quan participeu en l'Espai de comunicació RF-DAV no respongueu de forma privada. Si ho feu, ja no hi ha possibilitat de respondre. A més a més, no és necessari, ja que aquest fòrum i els missatges que escriviu (inclosos els privats!) només són visibles per als coordinadors del curs de l'EAPC, el DAV i els docents. Ningú més.
El Tauler del professorat també anomenat Avisos i notícies, en alguns cursos, està pensat per fer arribar a l'alumnat informació rellevant sobre el desenvolupament del curs. Generalment, doncs, només el faran servir el/la DAV i el tutor o tutora. Vosaltres també podreu fer-lo servir, si ho desitgeu, però recordeu quina és la finalitat i el funcionament d'aquest espai i no hi publiqueu informació confidencial o amb dades personals.

Recordeu que aquest espai és de subscripció obligatòria per a tots els participants del curs, i ningú no s'hi pot desubscriure.

Abans de l'inici del curs

Cursos mixtos amb sessions síncrones

En aquests cursos, abans d'iniciar-se, haureu de proporcionar la informació concreta de les sessions, segons hàgiu pactat amb els docents, a la coordinació del curs:

Això servirà als coordinadors per incorporar la informació a l'apartat corresponent del curs per tal que estigui a disposició de tothom, especialment alumnes i docents.

Les sessions creades també permetran als docents, més endavant, indicar l'assistència o no de cada alumne individualment i que se li assigni la puntuació que pertoqui (per a això, haureu de proporcionar als docents el document que acrediti aquestes assistències).

Recordeu que totes aquestes comunicacions les haureu de fer directament des del curs, fent servir els fòrums ocults a l'alumnat que tinguin aquesta funció (Espai de coordinació o Espai de comunicació RF-DAV).

Informació per a l'alumnat per accedir al curs

Atenció! Tingueu sempre present el nombre de places màxim establert al programa del curs. No envieu als DAV llistats amb un nombre superior d'alumnes. Si cal, habiliteu una llista d'espera i envieu llistats modificats al DAV en cas de baixes i substitucions d'alumnes.


↑ Tornar a dalt

A l'inici del curs

Atenció! Per tal de minimitzar possibles incidències, comproveu que el curs està visible per als alumnes abans d'enviar el correu amb les instruccions d'autoinscripció.

Si veieu que el curs no està disponible encara, indiqueu-ho al propi curs, al fòrum de comunicació RF-DAV, per tal que el/la DAV o els tècnics de l'EAPC n'estiguem al cas i puguem solucionar-ho.

Per fer aquesta comprovació, i saber si el curs està visible/disponible per als alumnes, només cal entrar a l'Aula Virtual, a l'apartat "Els meus cursos" i comprovar que el curs NO disposa de l'avís "Ocult per als estudiants".

Això és un curs ocult.

Recordeu que fins a la primera setmana de docència del curs sou a temps de donar places vacants a altres alumnes que hi puguin estar interessats (el/la DAV, si escau, donarà de baixa del curs els alumnes que hagin sol·licitat la baixa durant aquest període, i podreu enviar les claus d'inscripció a altres alumnes que estiguin a la llista d'espera).


↑ Tornar a dalt

Durant el curs

Assistència a les sessions síncrones

En els cursos mixtos, durant el curs és recomanable fer recordatoris a l'alumnat de cada sessió síncrona, per exemple, mitjançant convocatòria de l'Outlook. Això permet a alumnes i docents:

  1. Recordar que tindrà lloc la sessió, i que els quedi gravada la data al calendari d'Outlook.
  2. També es veurà als seus calendaris que no estan disponibles i s'evitarà que altres persones contactin amb ells mentre duri la videoconferència, fet que els permetrà centrar-se en l'aprenentatge.

També és molt important que, un cop feta cada sessió, proporcioneu als docents la informació de l'assistència dels alumnes (ja siguin còpies dels documents de signatures, si la sessió és presencial, o bé els Excels amb el minutatge de connexió). Els docents necessiten aquesta informació per incorporar-la al curs i que als alumnes se'ls hi compti l'assistència, ja sigui la puntuació associada al pla docent, o que es tingui en compte per considerar que tenen dret a certificació o no.

Podeu enviar aquesta informació també mitjançant l'Espai de comunicació RF-DAV. Els docents també tenen accés a aquest espai malgrat que no sigui específic per a ells. En cap cas no envieu aquesta informació, que conté dades personals dels alumnes, per correu electrònic!


↑ Tornar a dalt

Al final del curs

En els cursos d'autoaprenentatge rebreu l'acta signada pel DAV del curs.
Les actes i altra documentació amb dades personals és molt important que no us les passin per correu electrònic, ja que no està permès per la normativa de protecció de dades. Us les han de penjar a l'Espai de comunicació RF-DAV o bé enviar-les per vies segures (e-Valisa o les que convingueu).
Si algun alumne us demana d'avançar-los el certificat del curs, recordeu que com a mínim heu d'esperar a disposar de l'acta definitiva signada pel/per la docent, la qual cosa suposa respectar els terminis establerts després de la finalització del curs (deu dies per als docents per posar notes, més cinc dies per reclamacions i al·legacions).
Atenció: Com que aquests informes solen tenir també dades personals, és possible que molt aviat no sigui necessari que envieu aquest informe, o bé que l'hàgiu de penjar en algun indret concret. Us informarem puntualment quan tinguem alguna solució definitiva.

Filtratge de cursos

En accedir a l'Aula Virtual, el tauler "Els meus cursos" us mostra tots els cursos on esteu inscrits, siguin presents, passats o futurs. Disposareu, però, d'una sèrie d'opcions a la part superior per trobar més fàcilment els cursos:

Si voleu destacar un curs, només cal que cliqueu sobre els tres punts que trobareu a la part dreta de l'element i seleccioneu l'opció Destaca el curs.

Neteja de cursos antics

Ara bé, és ben possible que l'apartat "Els meus cursos" us mostri molts cursos passats que no us interessen. La raó és que el vostre rol us permet de visualitzar cursos que estan ocults, al contrari del que els passa als alumnes, i per això els continueu veient encara que hagin ja passat fa anys, que estiguin ocults i fins i tot arxivats, mentre hi continueu inscrits.

La manera de deixar de veure aquests cursos antics, doncs, és desmatricular-vos del curs, i per a això us hem habilitat un permís que us permetrà fer-ho vosaltres mateixos, sense dependre de ningú:

Només heu d'accedir al curs al qual us vulgueu desmatricular i, des de la pàgina inicial del curs, cal que aneu al menú d'opcions del curs, que trobareu just a sota del títol i cliqueu sobre l'opció "Més".

Es desplegarà un menú amb una sola opció "Cancel·la la meva inscripció al curs XXX". Només cal que feu clic sobre aquesta opció per tal que quedeu desinscrits del curs.

Si més endavant necessiteu tornar a accedir al curs, no us amoïneu, només ens ho heu de demanar i us hi tornarem a matricular. Veureu que no s'ha esborrat ni la vostra activitat, ni els missatges dels fòrums on hàgiu participat.


↑ Tornar a l'índex de la pàgina

Aclariments: usuaris i rols a l’Aula Virtual

En primer lloc, cal tenir en compte la diferència entre els usuaris i els rols o permisos que podeu tenir a la plataforma.

A continuació, hi ha indicacions sobre els usuaris i rols o permisos que podeu tenir a l’Aula Virtual per tal d’aclarir i ordenar-ne l’ús en funció de les tasques que feu o vulgueu fer. Aquesta és la situació actual a grans trets:

Les notificacions es reben dels fòrums dels cursos als quals estigueu subscrits. Consulteu aquesta pàgina del TFE sobre les opcions de subscripció als fòrums si necessiteu més informació.
És important que recordeu que és incompatible tenir, a la vegada, el rol de docent o alumne i, alhora, el de responsable d'edició o DAV del curs, o mànager de la categoria de cursos on el curs s'ubiqui. Per això és important de fer servir usuaris diferents en alguns casos.

Si voleu i us interessa per temes organitzatius, és possible que amb un sol usuari pugueu ser gestors de la vostra categoria de cursos i, a més a més, ser responsables d’edició (recordeu que una cosa són els usuaris i una altra els permisos que teniu). Si voleu fer-ho així, només cal que a l’usuari identificat com a responsable d’edició li donem també permisos de mànager o gestor de la vostra categoria de cursos (el vostre espai propi a l’Aula Virtual). Així amb un sol usuari genèric podríeu fer les dues tasques (no pas d'alumnes, però. Compte!).


↑ Tornar a l'índex de la pàgina