És important entendre com adquirim noves habilitats per definir un pla de desenvolupament i facilitar el suport necessari. N. Burch va dividir en quatre fases el procés d’aprenentatge de noves habilitats i competències, que podem visualitzar en el gràfic següent.
Les fases són:
La persona no és conscient que no coneix. Continua fent les coses com sempre, sense plantejar-se la necessitat de canvi. Per exemple, un responsable d’equip condueix reunions setmanals sense preparar-les ni marcar objectius. Creu que tot va bé perquè les convoca puntualment i tothom hi assisteix, però no és conscient que les reunions són poc efectives i que sovint es desvien del propòsit.
A partir de retroacció externa o de l’autoconeixement, la persona pren consciència que hi ha una àrea de millora. Reconèixer una àrea de millora no és un pas senzill, però sí fonamental. A partir d’ara, amb la motivació adequada pot començar un procés d’aprenentatge. Seguint l’exemple anterior, arran d’una enquesta interna o d’un comentari d’un superior, s’adona que les reunions es fan llargues, que no hi ha actes clars ni seguiment dels acords. Pren consciència que li falten habilitats de planificació i dinamització.
En aquesta fase, la persona ja ha seguit alguna acció d’aprenentatge i el seu coneixement ha evolucionat i, tot i que no actua amb automatismes, li falta transferir efectivament en el dia a dia. Si tornem a l’exemple anterior, després de formar-se, la persona comença a preparar ordres del dia, a fixar objectius concrets i a fer seguiment dels temes tractats. Encara ha de consultar recursos o fer una preparació prèvia acurada, però les reunions comencen a ser més útils i eficients.
En aquesta fase ens trobarem quan ja dominem l'àrea que en el seu moment era oportunitat de millora i a través de diferents accions hem anat adquirint diferents aprenentatges i ara ja és una fortalesa. En l’exemple de la conducció de reunions, amb el temps, la persona ja estructura i condueix les reunions de manera efectiva de forma natural. Ha interioritzat els criteris de planificació, d'escolta activa i de síntesi, i ho fa gairebé sense adonar-se'n.
Podem visualitzar el pas per les diferents fases en l'exemple de la conducció:
Pots visualitzar aquestes fases en algun aprenentatge recent que hagis assolit?
Hi ha diferents recursos i metodologies de desenvolupament en la feina. Les de caràcter més pràctic i que es poden adquirir en el dia a dia de la feina tenen més impacte i transferència.
A continuació presentem un gràfic que sintetitza els diferents recursos per desenvolupar les competències, en funció de si tenen un vessant més cognitiu o emocional i si la seva organització i implantació comporten més o menys complexitat. Tal com pots veure en l'eix vertical del gràfic que representa la dimensió cognitiva-emocional, uns són de caràcter més cognitiu i d’altres mobilitzen més les emocions i, per tant, solen tenir més impacte. D’altra banda, hi ha recursos més complexos d’organitzar i dur a la pràctica que d'altres -en l'eix horitzontal del gràfic pots veure aquesta dimensió i quines metodologies són més o menys complexes.
Cal valorar per a cada persona, lloc de treball i circumstància personal (disponibilitat, estil d'aprenentatge natural i circumstàncies personals) quin tipus de recurs de desenvolupament és el més adient.
Tot seguit descriurem els diferents recursos per al desenvolupament competencial. L’ordre en què els trobaràs és determinat segons que sigui un recurs de desenvolupament més cognitiu o més emocional i o un recurs més fàcil o més complex de trobar/organitzar i dur a terme:
Tot i que en la retroacció no cal tancar el pla d’acció, és important que tinguem present que és part de l’objectiu i que cal fixar una nova reunió per concretar el pla, que no pot ser gaire lluny de la retroacció.
Què cal fer per fixar el pla d’acció?
A continuació et facilitem un quadre on figuren els diferents temes que cal consensuar en el pla d'acció. Aquest quadre et servirà de síntesi i de guia per fer el seguiment del pla. Sovint hi ha una aplicació informàtica que ajuda, però si no en disposes de cap, pots emprar aquest quadre o un altre que et sigui més útil.
Un cop en aquest punt, i amb un pla d'acció individual adoptat, ens trobem en una posició que tanca un cicle i dona pas a un de nou. Recorda que l'objectiu final i principal de l’avaluació de 360° és promoure el desenvolupament professional. Un cop recollida, analitzada i interpretada la informació de l’avaluació, el pla d’acció transforma aquest coneixement en compromisos concrets de millora. És el pas que converteix la reflexió en acció i, per tant, culmina el procés d’avaluació amb un propòsit de desenvolupament.
Al mateix temps, el pla marca l'inici d’un nou itinerari de desenvolupament: s’hi defineixen objectius, accions i terminis, així com mecanismes de seguiment. Aquest nou camí genera accions i resultats que alimentaran una futura avaluació, en un procés cíclic de millora contínua que, en el cas de les administracions públiques, contribueix a una millora del servei públic.