Taula de continguts

← Abans de començar el curs | Finalització del curs →

Durant el curs


Primera setmana del curs

Si el curs té TFE

Just abans del dia d'inici de la docència

Cal publicar un missatge recordatori que n'informi els docents fent servir el Punt de trobada del professorat.

Veureu que el model ja incorpora un recordatori als docents que han de publicar els seus missatges al Tauler del professorat adreçant-se únicament al seu grup.

Controlar el procés d'autoinscripció dels alumnes, un cop iniciat el curs

Els DAV heu de controlar el procés d'inscripció dels alumnes (quins alumnes s'inscriuen, si ho fan al grup/edició que els pertoca, etc.). Cal fer-ho en tots els casos, tant si el curs té TFE com si no (l'única excepció són els cursos massius, amb centenars o milers d'alumnes, en què no cal fer aquest control).

Per fer-ho, cal que disposeu del llistat d'alumnes admesos de cada edició (us l'han de proporcionar els responsables de formació corresponents, tal com us hem comentat en el punt 2 d'aquest apartat de la guia) i anar consultant el llistat de participants de cada edició. Per saber com consultar els participants i fer el seguiment del curs, podeu consultar Seguiment de la participació.

A la meitat de la primera setmana del curs, cal que informeu el responsable de cada edició de les persones admeses al curs que ja s'hi han autoinscrit i de les que encara no (recordeu de fer servir l'espai de comunicació específic de l'Aula Virtual per a aquestes comunicacions).

ATENCIÓ: Cal controlar també que no hi hagi alumnes que s'hi inscriguin dos cops, amb dos usuaris diferents. Si això passa, cal informar-ne la persona responsable del curs a l'EAPC, perquè elimini o inhabiliti un dels usuaris duplicats.

Els responsables de l'edició han d'enviar un recordatori als alumnes que encara no hi hagin accedit, perquè ho facin o bé en sol·licitin la baixa.

En el cas dels alumnes que sol·licitin donar-se de baixa del curs, no cal que fem res quan els alumnes en qüestió no s'hagin arribat a inscriure al curs. En el cas dels alumnes que s'hi hagin inscrit, els hem de desinscriure del curs (si seguiu l'enllaç anterior, trobareu instruccions sobre com fer-ho).

Us recordem que per desinscriure un alumne d'un curs, s'han de complir els requisits següents:

Us cal consultar el responsable de l'edició i informar el docent i l'alumne a través de l'Espai de coordinació Responsables d'edició-DAV. No feu servir altres espais del curs perquè incompliríem la llei de protecció de dades en poder accedir a aquesta informació els docents i responsables d'altres grups/edicions.


↑ Tornar a dalt

Quan comenci la docència

En els cursos d'autoaprenentatge no hi ha tutors. En aquests casos és tasca del DAV fer totes les presentacions i el seguiment del fòrum general del curs. Aquest fòrum està pensat per a la interacció únicament entre els alumnes, però si hi ha aportacions "no positives" el DAV les ha de reconduir.

1. El dia d'inici de la docència s'envia un missatge als alumnes, en aquest cas mitjançant el Tauler del professorat. Si el curs no tenia TFE, aquest serà el primer missatge del curs, amb la qual cosa potser haureu d'adaptar el model, potser copiant elements del missatge d'inici del TFE.

En aquest missatge el DAV s'ha de presentar, informar els alumnes de les dates de docència, recomanar-los que consultin el pla docent, etc. En el cas dels cursos en modalitat mixta, convindria que el missatge de benvinguda concretés, si fos possible, la data i l'horari de les sessions sincròniques, i del lloc, si aquestes es fan presencialment, o bé comunicar que aquesta informació es farà arribar puntualment als alumnes.

Cal recordar als docents i/o responsables de formació que facin recordatoris als alumnes a mesura que s'apropin les dates de les sessions síncrones.


2. Cal continuar el seguiment de les inscripcions dels alumnes i, a la meitat de la primera setmana de docència, informar els responsables de cada edició dels alumnes que encara no s'han inscrit, perquè els puguin enviar un recordatori.


3. S'ha de vetllar perquè el docent es presenti al Tauler del professorat i, si cal, animi els alumnes a fer-ho al seu torn al Fòrum de presentacions, especialment quan aquesta sigui una de les activitats d'aprenentatge del pla docent, malgrat que no puntuï.

Mentre es desenvolupi el curs

1. Fer el seguiment de l'Espai d'acompanyament de l'Aula Virtual: cal donar resposta a les qüestions que hi plantegi l'alumnat i, si escau, fer les aportacions que calgui per facilitar-los el seguiment del curs des del punt de vista del funcionament de l'Aula Virtual. S'haurà de comprovar que aquest espai està visible per a l'alumnat (convé deixar-lo ocult durant el TFE). Una manera d'automatitzar-ho és afegir a aquest espai una restricció per data que l'oculti fins al dia de l'inici de la docència.

En el cas que algun alumne adreci en aquest espai alguna consulta que no pertoqui, perquè cal que li respongui el tutor o tutora, per exemple, cal traslladar el debat cap al fòrum adequat i editar o respondre el missatge per indicar que ha estat traslladat. Un cop en el fòrum correcte, el tutor o tutora hi pot donar resposta.

Per traslladar tot un fil de debat, només cal triar el fòrum on s'ha de traslladar al desplegable "Trasllada aquest debat a…" i clicar al botó "Mou".


2. Atendre les consultes i els dubtes que els tutors plantegin al Punt de trobada del professorat i assessorar-los sobre les qüestions que puguin sorgir al llarg del curs. La comunicació amb els tutors s'ha de fer sempre a través d'aquest espai de coordinació. Si hi ha alguna qüestió particular, convé tractar-la per missatgeria interna de l'Aula Virtual i no per correu electrònic.

Recordeu que per normativa de protecció de dades no convé comentar casos particulars d'alumnes que calgui esmentar pel nom al Punt de trobada del professorat, ja que hi tenen accés tots els docents de totes les edicions. Si cal, es pot utilitzar l'Espai de coordinació Responsables d'edicions-DAV, on tant docents com responsables només poden accedir als missatges referits a la seva edició/grup.


3. Controlar que l'activitat formativa es desenvolupa de manera adequada i fer el seguiment del tutor/a. Això vol dir, principalment, assegurar que:


4. Detectar i solucionar les incidències, tant les que provinguin de l'alumnat (i que no correspongui resoldre als tutors) com les que sorgeixin de la tutoria, sempre que això sigui possible i s'ajusti a les seves funcions i possibilitats. En cas contrari (o bé si es tracta d'una incidència greu), cal comunicar-la al responsable de formació o de l'edició amb la màxima celeritat. Entre d'altres, s'entén per problemes greus una incidència tècnica que afecti el desenvolupament del curs o l'incompliment de les funcions de tutoria per part dels docents.


5. En els cursos de modalitat mixta, cal anar recordant als docents que anunciïn les sessions síncrones a mesura que s'apropen (data, hora, lloc, etc.).


6. Els DAV han de fer un seguiment de l'activitat dels alumnes i dels docents per detectar possibles problemes, sobretot les primeres setmanes. Trobareu indicacions sobre com fer el seguiment de la participació en aquest enllaç.

No cal fer un informe específic, però sí indicar, si cal, als docents i responsables de formació si hi ha alumnes que se sospiti que volen abandonar el curs.


7. Les diferents seccions del curs es fan visibles de manera automàtica a partir de les dates establertes en les restriccions d'accés. Tot i això, és convenient anar marcant la secció actual de manera manual fent clic a l'opció "Realça" que apareix al menú d'edició de la secció (amb l'edició del curs activada), perquè es mostri directament a l'alumnat quan accedeixi al curs.

Quan estigui a punt d'acabar el curs

1. Demanar al responsable de formació o de l'edició, uns deu dies abans que acabi el curs, que generi l'adreça web del qüestionari de satisfacció de l'activitat. En el cas que ens el proporcionin (en alguns casos, ho envien ells mateixos), una setmana abans que acabi el curs heu de publicar al Tauler del professorat un missatge adreçat als alumnes amb l'enllaç al qüestionari i el termini que tenen per respondre-hi.

En el cas dels cursos de modalitat mixta, si el curs s'acaba amb una sessió síncrona o presencial, podeu penjar el qüestionari de satisfacció l'últim dia, perquè els alumnes tinguin en compte aquesta última sessió en la seva valoració.


2. La darrera setmana del curs s'ha de publicar al Punt de trobada del professorat un missatge recordatori sobre com elaborar les actes d'avaluació.

Us proporcionem un exemple d'acta d'avaluació per si necessiteu fer-lo arribar als docents (o per a vosaltres, per fer-ne la revisió).

Als cursos d'autoaprenentatge, l'elaboració de les actes correspon als DAV.


3. Incloure al Punt de trobada del professorat un missatge relatiu a l'aproximació de la fi del curs, en què es recordin les qüestions sobre el tancament del curs i s'informi sobre el missatge que es dirigirà a l'alumnat sobre terminis, revisions de qualificacions, etc.


4. Publicar al Tauler del professorat l'últim dia del curs el missatge de cloenda. Si el curs és mixt i acaba amb una sessió presencial / per videoconferència, és igualment necessari publicar aquest missatge, malgrat que el o la docent pugui també comentar aquestes qüestions durant la sessió, perquè així quedaran per escrit i disponibles per a tot l'alumnat. El missatge ha d'incloure:



↑ Tornar a dalt


← Abans de començar el curs | Finalització del curs →