Taula de continguts

Guia dels responsables d'edició a l'Aula Virtual


Les instruccions d'aquesta guia són d'utilitat per a les persones responsables de formació dels departaments de la Generalitat o d'altres organismes públics que sol·liciten o gestionen formació estratègica o del catàleg de l'EAPC, que s'hagi de portar a terme totalment o parcialment, segons la modalitat, a l'Aula Virtual de l'EAPC.


Identificació

Per tal que les persones responsables del desenvolupament dels cursos a l'Aula Virtual de l'EAPC us puguem identificar correctament i inscriure-us, amb el rol o permisos corresponents, a l'edició que us correspongui dins cada curs, cal que els vostres usuaris com a responsables d'edicions de cursos siguin ben identificables.

Si necessiteu canviar l'adreça electrònica o altres dades del vostre usuari, només heu de modificar el vostre perfil d'usuari. Per fer-ho, podeu seguir aquestes instruccions: Com s'accedeix i es modifica el perfil personal?.

Com que les tasques a fer dins l'Aula Virtual tenen a veure bàsicament amb la gestió acadèmica dels cursos, us recomanem que totes les persones de la unitat de formació feu servir un sol usuari genèric, identificat de la manera que us hem comentat.

En el cas que vulgueu fer altres tasques dins l'Aula Virtual (p. ex., si heu de ser alumnes o docents o DAV de cursos), cal que feu servir altres usuaris per portar-ho a terme, ja que la identificació i també els rols, o permisos, que heu de tenir en els cursos seran diferents. Trobareu un aclariment sobre els usuaris i els rols i permisos que podeu tenir a l'Aula Virtual en aquest apartat de la guia.

Subscripció als fòrums i notificacions

Podeu veure i gestionar com esteu subscrits als diferents fòrums d'un curs, des d'una sola pàgina, obrint el calaix de blocs del lateral dret i accedint al bloc d'Activitats, clicant a l'enllaç a Fòrums:

Us durà a una pantalla on visualitzareu tots els fòrums del curs, com aquesta:

És important que marqueu a la casella de subscripció del fòrum de debat amb els responsables de les edicions -el seguiment serveix perquè us indiqui si teniu missatges pendents de llegir.
Recordeu que per defecte rebeu tots els missatges del tauler del professorat. A la resta de fòrums, incloent-hi els d'aprenentatge, no cal que us hi subscriviu, i així us estalvieu de rebre missatges de fils de debat on no interveniu.
Podeu consultar aquesta pàgina del TFE sobre les opcions de subscripció als fòrums si necessiteu més informació, on veureu les opcions per subscriure-us als diferents fòrums i fils de debat.

Notificacions dels fòrums on esteu subscrits

Com que a partir d'ara us comunicareu fent servir els espais habilitats a l'Aula Virtual, per evitar rebre informació que no va adreçada a vosaltres i que no us interessa rebre, us pot resultar interessant comprovar quines notificacions rebreu dels cursos i com les rebreu.

Rebreu les notificacions dels fòrums als quals esteu subscrits, per tant, és important que gestioneu les vostres subscripcions als fòrums d'interès, com s'indica a l'apartat anterior.

Us cal gestionar les notificacions accedint a Preferències, i des del vostre perfil podreu configurar com voleu rebre les notificacions dels fòrums als quals esteu subscrits.

Tasques dels responsables de formació

A les activitats de modalitats en línia asíncrona i mixta que es porten a terme a l'Aula Virtual, intervenen altres persones en coordinació amb els responsables d'edicions. Una bona comunicació i coordinació amb elles és molt important per a un bon desenvolupament dels cursos.

Consulteu aquest apartat de la Guia dels tutors per tenir una imatge més completa de totes les persones que intervenen en un curs i de les tasques que duen a terme.

Gestions prèvies

A través de l'Espai de comunicació RF-DAV podreu intercanviar amb el/la DAV tota la informació necessària per a la gestió de la vostra edició, en lloc de fer servir el correu electrònic com abans: rebre els models de correu d'inscripció dels alumnes, enviar els llistats d'alumnes admesos, rebre la informació sobre els alumnes no connectats, comentar incidències, etc. També rebreu per aquest espai les actes d'avaluació signades en finalitzar el curs (recordeu que no es poden enviar ni rebre fitxers amb dades personals per correu electrònic!).

En compliment de la normativa de protecció de dades, heu de tenir present que dins dels cursos a l'Aula Virtual només tindreu accés a la informació del vostre grup/edició, tant dintre d'aquest espai de comunicació, com fora d'aquest (p. ex., només podreu veure l'activitat dels vostres alumnes i docents).
Si us plau, quan participeu en l'Espai de comunicació amb els responsables de les edicions no respongueu de forma privada. Si ho feu, ja no hi ha possibilitat de respondre, a banda que podrien no ser visibles per a qui cal que els vegi. A més a més, no és necessari, ja que aquest fòrum i els missatges que escriviu només són visibles per als coordinadors del curs de l'EAPC, el DAV i els docents. Ningú més.
El Tauler del professorat està pensat per fer arribar a l'alumnat informació rellevant sobre el desenvolupament del curs. Tot el que s'hi publica arriba a l'adreça electrònica de tots els participants del curs. Generalment, doncs, només el faran servir el/la DAV i el tutor o tutora. Vosaltres també podreu fer-lo servir, si ho desitgeu, però recordeu quina és la finalitat i el funcionament d'aquest espai i no hi publiqueu informació confidencial o amb dades personals.

Abans de l'inici del curs

Cursos mixtos amb videoconferències síncrones

En els cursos mixtos, abans d'iniciar el curs informareu, al fòrum de comunicació amb els responsables de les activitats:

Informació per a l'alumnat per accedir al curs


↑ Tornar a dalt

A l'inici del curs

Recordeu que fins a la primera setmana de docència del curs sou a temps de donar places vacants a altres alumnes que hi puguin estar interessats (el/la DAV, si escau, donarà de baixa del curs els alumnes que hagin sol·licitat la baixa durant aquest període, i podreu enviar les claus d'inscripció a altres alumnes que estiguin a la llista d'espera.


↑ Tornar a dalt

Durant el curs

Cursos mixtos amb videoconferències síncrones

En els cursos mixtos, heu d'informar el DAV abans d'iniciar el curs, al fòrum de comunicació amb els Responsables de les activitats, sobre les dates, els horaris i els enllaços de les sessions de videoconferència pactades amb els docents.

Durant el curs és recomanable fer recordatoris a l'alumnat de cada sessió de videoconferència. Convocar-los per Outlook permet a l'alumnat:

  1. Recordar que tindrà lloc la sessió, i els quedarà gravada la data al calendari d'Outlook.
  2. D'aquesta manera, es veurà que no estan disponibles i s'evitarà que contactin amb ells mentre duri la videoconferència, fet que els permetrà centrar-se en l'aprenentatge.


↑ Tornar a dalt

Al final del curs

En els cursos d'autoaprenentatge rebreu l'acta signada pel DAV del curs.
Les actes i altra documentació amb dades personals és molt important que no us les passin per correu electrònic, ja que no està permès per la normativa de protecció de dades. Us les han de penjar a l'Espai de comunicació RF-DAV o bé enviar-les per vies segures (e-Valisa o les que convingueu).
Si algun alumne us demana d'avançar-los el certificat del curs, recordeu que com a mínim heu d'esperar a disposar de l'acta definitiva signada pel/per la docent, la qual cosa suposa respectar els terminis establerts després de la finalització del curs (deu dies per als docents per posar notes, més cinc dies per reclamacions i al·legacions).
Atenció: Com que aquests informes solen tenir també dades personals, és possible que molt aviat no sigui necessari que envieu aquest informe, o bé que l'hàgiu de penjar en algun indret concret. Us informarem puntualment quan tinguem alguna solució definitiva.

Filtratge de cursos

En accedir a l'Aula Virtual, el tauler "Els meus cursos" us mostra tots els cursos on esteu inscrits, siguin presents, passats o futurs. Disposareu, però, d'una sèrie d'opcions a la part superior per trobar més fàcilment els cursos:

Si voleu destacar un curs, només cal que cliqueu sobre els tres punts que trobareu a la part dreta de l'element i seleccioneu l'opció Destaca el curs.

Neteja de cursos antics

Ara bé, és ben possible que l'apartat "Els meus cursos" us mostri molts cursos passats que no us interessen. La raó és que el vostre rol us permet de visualitzar cursos que estan ocults, al contrari del que els passa als alumnes, i per això els continueu veient encara que hagin ja passat fa anys, que estiguin ocults i fins i tot arxivats, mentre hi continueu inscrits.

La manera de deixar de veure aquests cursos antics, doncs, és desmatricular-vos del curs, i per a això us hem habilitat un permís que us permetrà fer-ho vosaltres mateixos, sense dependre de ningú:

Només heu d'accedir al curs al qual us vulgueu desmatricular i, des de la pàgina inicial del curs, cal que aneu al menú d'opcions del curs, que trobareu just a sota del títol i cliqueu sobre l'opció "Més".

Es desplegarà un menú amb una sola opció "Cancel·la la meva inscripció al curs XXX". Només cal que feu clic sobre aquesta opció per tal que quedeu desinscrits del curs.

Si més endavant necessiteu tornar a accedir al curs, no us amoïneu, només ens ho heu de demanar i us hi tornarem a matricular. Veureu que no s'ha esborrat ni la vostra activitat, ni els missatges dels fòrums on hàgiu participat.


↑ Tornar a dalt

Aclariments: usuaris i rols a l’Aula Virtual

En primer lloc, cal tenir en compte la diferència entre els usuaris i els rols o permisos que podeu tenir a la plataforma. L'"usuari" és allò amb què s'identifiquen les persones a l'Aula Virtual. Cada usuari té les seves pròpies claus d'accés (usuari i contrasenya). El "rol" es refereix al conjunt de permisos que s'atorguen als usuaris, segons les tasques que cal que duguin a terme (alumne, docent, responsable d'edició, mànager, coordinació, etc.). Tots els usuaris poden tenir els rols o permisos que convingui, segons les tasques a efectuar.

A continuació, hi ha indicacions sobre els usuaris i rols o permisos que podeu tenir a l’Aula Virtual per tal d’aclarir i ordenar-ne l’ús en funció de les tasques que feu o vulgueu fer. Aquesta és la situació actual a grans trets:

Les notificacions es reben dels fòrums dels cursos als quals estigueu subscrits. Consulteu aquesta pàgina del TFE sobre les opcions de subscripció als fòrums si necessiteu més informació.
És important que recordeu que és incompatible tenir, a la vegada, el rol de docent o alumne i, alhora, el de responsable d'edició o DAV del curs, o mànager de la categoria de cursos on el curs s'ubiqui. Per això és important de fer servir usuaris diferents en alguns casos.

Si voleu i us interessa per temes organitzatius, és possible que amb un sol usuari pugueu ser gestors de la vostra categoria de cursos i, a més a més, ser responsables d’edició (recordeu que una cosa són els usuaris i una altra els permisos que teniu). Si voleu fer-ho així, només cal que a l’usuari identificat com a responsable d’edició li donem també permisos de mànager o gestor de la vostra categoria de cursos (el vostre espai propi a l’Aula Virtual). Així amb un sol usuari genèric podríeu fer les dues tasques.


↑ Tornar a dalt