← 2. Abans de començar | 4. Seguiment i avaluació →
Eviteu títols genèrics com ara "Un enllaç interessant", "Una pregunta per començar la unitat" o coses semblants perquè, quan proliferen els debats, es fa difícil localitzar les intervencions que no tenen un nom significatiu. Quan respongueu un missatge feu-ho entrant en el missatge i clicant l'opció "Respon al post". Seguint aquests dos consells veureu que els debats quedaran en cadenes temàtiques de missatges. Aconselleu als alumnes que també actuïn així.
És convenient, doncs, anar publicant recordatoris dels terminis del curs: inici i final d'unitats o mòduls, terminis de lliurament d'activitats que estiguin a punt de finalitzar, etc. En aquest sentit, és especialment important informar-los de quan i com es portaran a terme les sessions síncrones, en el cas de cursos de modalitat mixta, o de la conveniència de presentar-se al fòrum de presentacions, quan aquest sigui un recurs important per adaptar el nivell o la temàtica específica de l'activitat formativa.
L'ús de la missatgeria pot ser útil en alguns casos, consulteu aquest apartat del TFE per conèixer-ne el funcionament.
Si necessiteu informació sobre com publicar, editar o eliminar missatges als fòrums o adjuntar fitxers als missatges i, en general, sobre les possibilitats i funcionalitats que tenen, consulteu aquest apartat del TFE sobre com participar en un fòrum.
En un curs sol haver-hi diferents fòrums, segons què calgui comunicar i a qui. Els fòrums disponibles a la majoria dels cursos de l'EAPC són:
Aquest és un fòrum unidireccional en què només poden intervenir els tutors. Quan pengeu un missatge en aquest fòrum es genera una notificació per correu electrònic que reben els alumnes del vostre grup i tots els altres tutors.
Hi ha uns missatges fixos que heu d'incloure al llarg del curs al fòrum Tauler del professorat:
Podeu aprofitar el text d'aquests missatges fixos per a pròximes edicions que impartiu del curs aplicant-hi els canvis que necessiteu, com per exemple l'actualització de les dates.
Dosifiqueu els missatges que publiqueu al Tauler del professorat per no saturar les bústies de correu dels alumnes i així evitar un efecte no desitjat: que els destinataris no hi parin atenció per sobrecàrrega.
Aquest fòrum l'utilitzen els alumnes per plantejar els dubtes o les dificultats de caràcter tècnic relacionats amb l'entorn i el funcionament de l'Aula Virtual. El DAV gestiona aquest espai. Els alumnes es poden respondre entre ells, però quan un dubte queda per contestar o bé no es resol satisfactòriament el DAV intervé donant una resposta.
Si trobeu preguntes d'aquest tipus en altres fòrums, heu de respondre als alumnes que l'Espai d'acompanyament de l'Aula Virtual és el lloc indicat per fer-les.
Aquest és el fòrum de comunicació intern per als tutors de les diferents edicions entre ells i amb el DAV. Ocasionalment, hi pot participar el responsable del curs. Està ocult per a l'alumnat (els alumnes no el veuen, no hi poden accedir i no en reben notificacions) i per això apareix de color gris.
Veureu que en aquest espai també teniu la possibilitat de restringir per grup l'enviament dels missatges, però no us farà falta perquè tots els tutors hi tindreu accés i podreu veure tots els missatges, per tal que pugueu compartir informació, dubtes, consultes, etc. Així doncs, podeu adreçar els missatges a "tots els participants" (que és una de les opcions que apareix al desplegable per triar el grup) sense problema.
Aquest fòrum, també ocult a l'alumnat, està pensat com en un espai per a la comunicació i l'intercanvi d'informació entre els responsables de les edicions i la persona que exerceix de DAV.
En aquest espai concret, tant els responsables de les edicions, com els docents o tutors, que també hi teniu accés, només podreu veure la informació referent al vostre grup/edició. Això fa que aquest espai resulti molt útil, per exemple, per compartir informació que contingui dades d'alumnes i que, per tant, no es pugui compartir per altres espais, com el Punt de trobada del professorat o per correu electrònic. També és útil per disposar, dins del curs, de tota la informació generada i trobar-la més fàcilment.
Els responsables d'edicions han d'utilitzar aquest espai per intercanviar amb el DAV els llistats d'alumnes, el seguiment d'alumnes inscrits i no inscrits, les baixes i altres incidències d'alumnes concrets, etc.
Els docents o tutors podeu emprar també aquest espai per comunicar-vos i intercanviar informació amb el responsable de la vostra edició i amb el DAV que no afecti o que no es pugui compartir amb la resta d'edicions o grups, com per exemple:
Aquest és el fòrum on podeu fer propostes per millorar el curs, suggerir nous materials de consulta, noves activitats, etc.; aquestes propostes, que poden generar debat entre els tutors, es tindran en compte per a les pròximes edicions. És un element clau en el procés d'actualització i millora contínua dels cursos. Com en el cas anterior, també està ocult per a l'alumnat, i per això apareix de color gris.
També com en el cas anterior, podeu adreçar els missatges amb les propostes a "tots els participants", per compartir la informació, tot i que també la veureu si algú s'adreça només a un grup.
Aquests són fòrums bidireccionals, on poden intervenir tutors i alumnes tantes vegades com vulguin, de manera que és l'espai adequat per al debat. Cada tema (bloc, mòdul, unitat, etc.) té un fòrum propi, en què heu d'intervenir per dinamitzar el curs plantejant preguntes, reflexions, aportant alguna informació extra; podeu posar-hi tot el que considereu escaient sobre el tema.
També el podeu aprofitar per fer una breu valoració general sobre les activitats i aclarir els conceptes més complexos treballats. D'altra banda, aquest és el fòrum que utilitzen els alumnes per plantejar dubtes i per fer les seves aportacions. Pot ser interessant debatre sobre les activitats durant el termini en què els alumnes hi treballen, però cal ser prudents per no donar pistes definitives que ajudin a resoldre-les, tenint en compte que hi haurà alumnes que ja les hauran lliurat i d'altres, no.
En el cas dels cursos d'aprofundiment, una part destacada de l'aprenentatge recau en els debats dels fòrums on s'hi comparteix coneixement. El tutor haurà de dinamitzar activament aquests fòrums per contribuir a assolir els objectius d'aprenentatge. Els fòrums són una eina d'aprenentatge molt important. Al tutor li cal fer-ne una dinamització amb:
Quan els fòrums estan configurats com a tipus Preguntes i respostes. Això implica que:
Aquest és un fòrum pensat perquè els alumnes es presentin i comentin els seus interessos i expectatives en començar el curs. Generalment, "s'estrena" durant el TFE, del qual és una de les activitats a fer per tal que els alumnes aprenguin com funcionen els fòrums.
En alguns casos, però, i especialment en alguns cursos d'aprofundiment, veureu que alguns plans docents el consideren una activitat més del curs, tot i que habitualment no puntua. Caldrà vetllar, doncs, perquè els alumnes d'aquests cursos es presentin al fòrum de presentacions.
En aquests casos, aquest fòrum sol incorporar preguntes específiques per conèixer l'experiència de l'alumnat en relació amb la temàtica de l'activitat formativa i així els docents puguin adaptar millor el curs al nivell i les necessitats del seu grup d'alumnes.
Convé, per tant, que en fer la vostra pròpia presentació com a docents convideu els alumnes a presentar-se al seu torn al fòrum de presentacions, i recalcar la importància d'aquesta primera presa de contacte.
Aquesta és la funcionalitat que permet rebre notificacions al correu electrònic dels fòrums als quals estiguem subscrits. D'aquesta manera podem estar pendents del que passa als nostres cursos sense necessitat d'estar-hi accedint constantment.
Es tracta d'una funcionalitat disponible per a qualsevol participant en un curs, independentment del rol o permisos que tingui, i per aquesta raó en podeu trobar informació en aquest apartat del TFE sobre el tema.
↑ Tornar a l'índex de la pàgina