← 1. Context i elements | 3. Comunicació i fòrums →

2. Abans de començar

2.1 Aspectes generals

  • Quan els tutors accediu a un curs, el responsable de l'EAPC ja l'haurà configurat i hi haurà inclòs els continguts i les activitats, així com el pla docent, els fòrums i tots els altres recursos necessaris per al desenvolupament del curs. Abans de començar la docència hauríeu de donar una ullada general al curs. Convé que reviseu les activitats i els continguts per si de cas s'han d'actualitzar, cosa que succeeix habitualment amb els cursos de certes línies o funcions. Convé que llegiu el pla docent, que us fixeu en el calendari i que us familiaritzeu amb l'entorn del curs. Si detecteu alguna errada o incidència, comuniqueu-ho al DAV en el Punt de trobada del professorat.
Els tutors novells podeu donar un cop d'ull als continguts del Taller de familiarització amb l'entorn virtual (TFE) que fan els alumnes durant la setmana prèvia a la docència, ja que la majoria del que s'hi explica són funcionalitats bàsiques a disposició de tots els usuaris.
  • En un curs hi solen haver diferents grups d'alumnes, cadascun amb un tutor o tutora, que avancen de manera paral·lela al llarg de les setmanes. Aquests grups (que són les diferents edicions simultànies del curs) són compartiments estancs, de manera que ni els alumnes ni els tutors no poden veure l'activitat ni comunicar-se entre grups sinó només amb les persones del seu grup. Per facilitar la tasca tutorial, però, el perfil de tutor us permet veure l'activitat de la resta de grups en entorns restringits únicament al professorat: el Tauler del professorat, el Punt de trobada del professorat i l'Espai de millores. En aquests espais sí que podreu veure els missatges que publiquin la resta de tutors, per tal que pugueu compartir informació. És important, doncs, que recordeu que al Tauler del professorat, on publicareu els missatges adreçats als vostres alumnes, seleccioneu el vostre grup (des del desplegable "Grups separats" que trobareu entrant en aquest espai) abans de publicar qualsevol missatge, per no adreçar-vos a tots els grups, sinó només al vostre.
  • En la formació a l'Aula Virtual el curs progressa segons el calendari fixat al pla docent, publicat des del primer dia de curs, i les activitats estan dissenyades i parametritzades per als terminis indicats al calendari. Els alumnes han d'executar les tasques respectant els terminis i han de lliurar-les en els espais corresponents de l'Aula Virtual. No s'accepta el lliurament d'activitats fora de termini ni per vies alternatives als espais habilitats.
  • Al TFE s'explica a l'alumnat que imprimir-se els continguts de consulta NO és la millor opció. En primer lloc, per una qüestió de sostenibilitat. En segon lloc, perquè l'alumnat s'ha de connectar a l'entorn per llegir i consultar els continguts i d'aquesta manera s'acostuma a entrar sovint al curs, veu si hi ha missatges nous, navega pels recursos, etc., cosa que faria menys si tingués els documents impresos. Finalment, durant el curs podria haver-hi canvis en els continguts que no quedarien reflectits en la impressió. En tot cas, l'alumnat pot crear els seus apunts a partir dels continguts de consulta amb les eines de què disposi. Tot creant-los, els està tornant a treballar, amb la qual cosa l'aprenentatge es fa més significatiu. Vosaltres també heu de tenir presents aquests criteris.



↑ Índex del tema

Un cop accediu al curs que heu de tutoritzar, veureu que els cursos estan organitzats en les grans àrees següents:

  1. El menú general de l'Aula Virtual i el fil d'Ariadna.
  2. El menú desplegable esquerre (índex del curs).
  3. L'àrea central, on es mostrarà el contingut i les activitats del curs.
  4. Dins d'aquesta àrea també hi trobem les pestanyes de configuració i d'informació del curs.
  5. Blocs complementaris del menú lateral dret (calaix de blocs). Aquests blocs, així com el nombre i les característiques, depenen de qui hagi dissenyat el curs. Fins i tot, pot no haver-n'hi cap.

2.2.1 El menú general de l'Aula Virtual i el fil d'Ariadna

  1. A la part superior de totes les pantalles de l'Aula Virtual hi ha el menú general de l'Aula Virtual, que ens permet anar a certs apartats des de qualsevol banda, com per exemple, al llistat d'Els meus cursos, on trobareu els cursos on esteu inscrits.
  2. Si navegueu per dins d'un curs, a sota del menú general trobareu, a més a més, el fil d'Ariadna, que serveix per situar-vos-hi i navegar entre els seus elements de manera fàcil. El fil d'Ariadna ens indica en quin punt d'un curs sou. Si, per exemple, esteu visualitzant l'enunciat d'una activitat, al fil d'Ariadna podeu veure a quin curs i a quina unitat o mòdul del curs pertany aquella activitat concreta. A més, clicant a sobre de qualsevol dels elements del fil, anireu directament a aquella pantalla, com per exemple, la pantalla d'inici del curs, o la d'inici d'una unitat o d'un mòdul concret.

A tots els cursos, a l'esquerra, se situa el menú desplegable, el qual es pot amagar o mostrar a criteri de cada usuari només clicant sobre la icona de les tres ratlles horitzontals de la part superior esquerra de la pantalla.

Aquest menú conté l'índex del curs i és l'eina principal de navegació. Presenta les parts de què es compon (unitats, mòduls o blocs) i els elements que l'integren (continguts, fòrums, activitats, etc.). Cadascuna de les parts es pot replegar i expandir fent clic al cap de fletxa, que es mostra acarat a la dreta, si està retret, i cap avall, si està expandit.

Així mateix, es mostra un cadenat al costat dels enllaços en cas que el curs tingui restriccions d'accés entre blocs i/o activitats.

Els recursos o les activitats que tinguin una compleció de l'activitat configurada ho indicaran mitjançant la icona del cercle. D'aquesta manera es facilita als participants que visualitzin de forma àgil quines activitats tenen finalitzades, sempre que s'hagi configurat correctament.

2.2.3 Àrea central

A l'àrea o l'espai central es troben els materials, els recursos i les activitats del curs i està dividit en dues parts diferents.

A la part superior d'aquest espai hi ha la informació que serà necessària durant tot el curs (pla docent, continguts de consulta, etc.) i també els espais de comunicació: el Tauler de professorat, el Fòrum de presentacions, l'Espai d'acompanyament de l'Aula Virtual i altres fòrums ocults a l'alumnat i restringits només al professorat com són el Punt de trobada del professorat i l'Espai de millores del curs.

Els elements que es mostren de color gris estan ocults a l'alumnat. Generalment, us trobareu d'aquesta manera espais o elements importants per a la comunicació amb altres docents o amb la coordinació del curs, com el Punt de trobada pel professorat o l'Espai de millores del curs. Però també us podeu trobar altres elements en aquest estat que no interessa que els alumnes vegin.
També podreu trobar elements amb restriccions d'accés per grup o data, que només seran visibles per a l'alumnat quan s'aixequin les restriccions.

A la part inferior d'aquest espai es mostra la part activa del curs, els mòduls, els temes, les unitats o el bloc en què es divideix. Aquest espai és dinàmic i anirà canviant a mesura que avanci el curs. Com a tutors podreu tenir accés a tot, però veureu que apareixen restriccions d'accés per data o altres paràmetres que marquen el ritme del curs a l'alumnat.

Es pot navegar de diferents maneres per les diverses parts del curs:

  • Mitjançant les pestanyes que separen les dues seccions anteriors i que indiquen de quina part del curs es tracta.
  • A través dels enllaços que apareixen al menú desplegable esquerre (índex del curs).

Cal tenir en compte que els tutors sempre podreu veure totes les parts i elements del curs, encara que estiguin ocults; en canvi, l'alumnat només podrà veure les parts que estiguin visibles en cada moment.

2.2.4 Pestanyes de configuració i d'informació del curs

Dins d'aquesta àrea també trobem les pestanyes de configuració i d'informació del curs.

  • Des de l'apartat "Curs" sempre accedirem a la pàgina de continguts del curs.
  • L'opció "Participants" ens permet visualitzar el llistat de participants inscrits en el nostre curs.
  • La pestanya "Qualificacions" ens permet visualitzar les qualificacions dels participants.
  • Des d'"Informes" podem revisar les dates del curs i accedir als registres, a l'informe d'activitat, a la participació en el curs i a les estadístiques.
  • La pestanya "Insígnies" mostrarà les insígnies actives, en cas que n'hi hagi.

2.2.5 Blocs complementaris del menú lateral dret (calaix de blocs)

En aquest espai podeu trobar diferents blocs com, per exemple, informació sobre el funcionament de l'Aula Virtual o el calendari. El contingut d'aquest menú pot anar variant segons el curs.


↑ Índex del tema


← 1. Context i elements | 3. Comunicació i fòrums →