Taula de continguts

← 2. Abans de començar | 4. Seguiment i avaluació →

3. Comunicació i fòrums

3.1 Aspectes generals sobre els recursos comunicatius disponibles

Totes les comunicacions i gestions amb el DAV i amb els alumnes s'han de fer pels canals i els espais de l'Aula Virtual. No accepteu en cap cas missatges d'alumnes per correu electrònic, tot i que aquesta dada no està visible per als alumnes, ni molt menys lliurament d'exercicis.

3.2 La missatgeria privada

L'ús de la missatgeria pot ser útil en alguns casos, consulteu aquest apartat del TFE per conèixer-ne el funcionament.

La missatgeria privada és una funcionalitat transversal de tota la plataforma i, per tant, el seu funcionament és idèntic per a tots els usuaris, independentment del seu rol.


↑ Índex del tema

3.3 Els fòrums

3.3.1 Publicar missatges als fòrums

Si necessiteu informació sobre com publicar, editar o eliminar missatges als fòrums o adjuntar fitxers als missatges i, en general, sobre les possibilitats i funcionalitats que tenen, consulteu aquest apartat del TFE sobre com participar en un fòrum.


↑ Índex del tema

3.3.2 Tipus de fòrums i usos

En un curs sol haver-hi diferents fòrums, segons què calgui comunicar i a qui. Els fòrums disponibles a la majoria dels cursos de l'EAPC són:

Tauler del professorat o Avisos i notícies

Aquest és un fòrum unidireccional en què només poden intervenir els tutors. Quan pengeu un missatge en aquest fòrum es genera una notificació per correu electrònic que reben els alumnes del vostre grup i tots els altres tutors.

Hi ha uns missatges fixos que heu d'incloure al llarg del curs al fòrum Tauler del professorat:

Podeu aprofitar el text d'aquests missatges fixos per a pròximes edicions que impartiu del curs aplicant-hi els canvis que necessiteu, com per exemple l'actualització de les dates.

Dosifiqueu els missatges que publiqueu al Tauler del professorat per no saturar les bústies de correu dels alumnes i així evitar un efecte no desitjat: que els destinataris no hi parin atenció per sobrecàrrega.

Quan publiqueu un missatge al Tauler del professorat, recordeu restringir-lo al vostre grup. Si no ho feu, tots els alumnes rebran el vostre missatge, fins i tot els de la resta d'edicions!

Espai d'acompanyament de l'Aula Virtual

Aquest fòrum l'utilitzen els alumnes per plantejar els dubtes o les dificultats de caràcter tècnic relacionats amb l'entorn i el funcionament de l'Aula Virtual. El DAV gestiona aquest espai. Els alumnes es poden respondre entre ells, però quan un dubte queda per contestar o bé no es resol satisfactòriament el DAV intervé donant una resposta. Els tutors no heu d'atendre les consultes tècniques dels alumnes; és el DAV qui se n'ha d'ocupar.

Si trobeu preguntes d'aquest tipus en altres fòrums, heu de respondre als alumnes que l'Espai d'acompanyament de l'Aula Virtual és el lloc indicat per fer-les.

Punt de trobada del professorat

Aquest és el fòrum de comunicació intern per als tutors de les diferents edicions entre ells i amb el DAV. Ocasionalment, hi pot participar el responsable del curs. Està ocult per a l'alumnat (els alumnes no el veuen, no hi poden accedir i no en reben notificacions) i per això apareix de color gris.

Veureu que en aquest espai també teniu la possibilitat de restringir per grup l'enviament dels missatges, però no us farà falta perquè tots els tutors hi tindreu accés i podreu veure tots els missatges, per tal que pugueu compartir informació, dubtes, consultes, etc. Així doncs, podeu adreçar els missatges a "tots els participants" (que és una de les opcions que apareix al desplegable per triar el grup) sense problema.

Recordeu que si voleu compartir amb els altres docents incidències, aportacions als fòrums o activitats dels vostres alumnes ho haureu de fer de forma anonimitzada, ja que en compliment de la normativa de protecció de dades altres persones no han de conèixer quins són els vostres alumnes, ni tenir accés a la seva activitat, qualificacions, etc.

Espai de comunicació Responsables d'edicions - DAV

Aquest fòrum, també ocult a l'alumnat, està pensat com en un espai per a la comunicació i l'intercanvi d'informació entre els responsables de les edicions i la persona que exerceix de DAV. D'aquesta manera s'unifica tota la comunicació rellevant dels cursos amb l'ús dels fòrums, ja que fins ara la comunicació entre responsables de les edicions i el DAV es feia mitjançant el correu electrònic, mentre que la comunicació amb la resta de participants (especialment docents i alumnes) ja es feia principalment per mitjà dels fòrums.

Cada responsable d'edició només ha d'accedir a la informació del seu grup d'alumnes, per aquesta raó, en aquest espai concret, tant els responsables de les edicions, com els docents o tutors, que també hi teniu accés, només podreu veure la informació referent al vostre grup/edició. Això fa que aquest espai resulti molt útil, per exemple, per compartir informació que contingui dades d'alumnes i que, per tant, no es pugui compartir per altres espais, com el Punt de trobada del professorat o per correu electrònic. També és útil per disposar, dins del curs, de tota la informació generada i trobar-la més fàcilment.

Els responsables d'edicions han d'utilitzar aquest espai per intercanviar amb el DAV els llistats d'alumnes, el seguiment d'alumnes inscrits i no inscrits, les baixes i altres incidències d'alumnes concrets, etc.

Abans de començar els cursos, i durant la setmana del TFE, rebreu notificacions de les comunicacions entre el DAV i els responsables de formació. No en feu cas, ja que cap d'aquestes accions d'inici del curs les heu de fer vosaltres. En concret, rebreu els missatges amb instruccions als alumnes per inscriure's al curs o intercanvi de fitxers amb alumnes inscrits o no inscrits, que necessiten els responsables i els DAV, no pas vosaltres.

Els docents o tutors podeu emprar també aquest espai per comunicar-vos i intercanviar informació amb el responsable de la vostra edició i amb el DAV que no afecti o que no es pugui compartir amb la resta d'edicions o grups, com per exemple:

ATENCIÓ: Recordeu que per normativa de protecció de dades no es poden compartir fitxers amb dades personals per correu electrònic. Per aquesta raó, quan hàgiu d'elaborar o lliurar les actes d'avaluació, provisionals o definitives, així com qualsevol altre fitxer amb dades personals, heu de fer servir obligatòriament aquest espai i no pas el correu electrònic.

Espai de millores del curs

Aquest és el fòrum on podeu fer propostes per millorar el curs, suggerir nous materials de consulta, noves activitats, etc.; aquestes propostes, que poden generar debat entre els tutors, es tindran en compte per a les pròximes edicions. És un element clau en el procés d'actualització i millora contínua dels cursos. Com en el cas anterior, també està ocult per a l'alumnat, i per això apareix de color gris.

També com en el cas anterior, podeu adreçar els missatges amb les propostes a "tots els participants", per compartir la informació, tot i que també la veureu si algú s'adreça només a un grup.

Fòrums de cada tema, unitat o apartats del curs

Aquests són fòrums bidireccionals, on poden intervenir tutors i alumnes tantes vegades com vulguin, de manera que és l'espai adequat per al debat. Cada tema (bloc, mòdul, unitat, etc.) té un fòrum propi, en què heu d'intervenir per dinamitzar el curs plantejant preguntes, reflexions, aportant alguna informació extra; podeu posar-hi tot el que considereu escaient sobre el tema.

També el podeu aprofitar per fer una breu valoració general sobre les activitats i aclarir els conceptes més complexos treballats. D'altra banda, aquest és el fòrum que utilitzen els alumnes per plantejar dubtes i per fer les seves aportacions. Pot ser interessant debatre sobre les activitats durant el termini en què els alumnes hi treballen, però cal ser prudents per no donar pistes definitives que ajudin a resoldre-les, tenint en compte que hi haurà alumnes que ja les hauran lliurat i d'altres, no.

El primer dia de cada tema el tutor o tutora ha d'incloure, per al seu grup, les indicacions sobre el que es treballarà, quines activitats ha de fer l'alumnat i les dates límit de lliurament, etc. I posteriorment heu de fer el seguiment de les aportacions dels alumnes.

En el cas dels cursos d'aprofundiment, cal dinamitzar activament aquests fòrums per contribuir a assolir els objectius d'aprenentatge.

Fòrum de presentacions

Aquest és un fòrum pensat perquè els alumnes es presentin i comentin els seus interessos i expectatives en començar el curs. Generalment, "s'estrena" durant el TFE, del qual és una de les activitats a fer per tal que els alumnes aprenguin com funcionen els fòrums.

En alguns casos, però, i especialment en alguns cursos d'aprofundiment, veureu que alguns plans docents el consideren una activitat més del curs, tot i que habitualment no puntua. Caldrà vetllar, doncs, perquè els alumnes d'aquests cursos es presentin al fòrum de presentacions.

En aquests casos, aquest fòrum sol incorporar preguntes específiques per conèixer l'experiència de l'alumnat en relació amb la temàtica de l'activitat formativa i així els docents puguin adaptar millor el curs al nivell i les necessitats del seu grup d'alumnes.

Convé, per tant, que en fer la vostra pròpia presentació com a docents convideu els alumnes a presentar-se al seu torn al fòrum de presentacions, i recalcar la importància d'aquesta primera presa de contacte.


↑ Índex del tema

3.3.3 Subscripció als fòrums

Aquesta és la funcionalitat que permet rebre notificacions al correu electrònic dels fòrums als quals estiguem subscrits. D'aquesta manera podem estar pendents del que passa als nostres cursos sense necessitat d'estar-hi accedint constantment.

Es tracta d'una funcionalitat disponible per a qualsevol participant en un curs, independentment del rol o permisos que tingui, i per aquesta raó en podeu trobar informació en aquest apartat del TFE sobre el tema.


↑ Índex del tema


← 2. Abans de començar | 4. Seguiment i avaluació →