← Instruccions generals | Durant el curs →

Abans de començar el curs

Quan el curs estigui disponible a l'Aula Virtual, el tècnic responsable de l'EAPC informarà el DAV, els docents i els responsables de formació de cadascuna de les edicions de que ja tenen accés al curs. Ho pot fer per correu electrònic i també a través del propi curs a l'Aula Virtual, mitjançant la publicació d'un missatge en algun dels espais reservats per a la comunicació amb els docents o per a la coordinació del curs.

Els cursos han d'estar disponibles, com a mínim, entre una setmana i quinze dies abans que comenci el Taller de familiarització amb l'entorn, TFE (o, si no n'hi ha, abans de l'inici del curs), perquè els DAV puguin dur a terme totes les tasques prèvies que es descriuen en aquest apartat.


Preparació del curs

Un cop tingui accés al curs, el DAV ha de portar a terme les tasques següents per tal de deixar-lo preparat per a la impartició:

És possible que el tècnic responsable del curs ja l'hagi deixat configurat i no calgui portar a terme les tasques que es detallen a continuació. Tanmateix, és convenient comprovar-ho, per si de cas.

1. Configurar o comprovar si estan ben configurats els paràmetres del curs

Des d'aquí es controla la visibilitat del curs, els mètodes d'autoinscripció, etc. Teniu una guia de com accedir-hi i com configurar-ho.

2. Configuració dels grups/edicions:

Els cursos amb diverses edicions han de tenir tants grups com edicions. Els cursos amb una sola edició, no han de tenir cap grup. Hem de comprovar, doncs, quina configuració de grups té el nostre curs i, si cal, hem d'eliminar els grups ja creats i/o crear-ne de nous.

Teniu una guia amb indicacions sobre com accedir als grups i com configurar-los. Recordeu que cal configurar una clau d'inscripció diferenciada per a cadascun dels grups.

Un cop creats els grups als cursos amb més d'una edició, hem d'incloure a cada grup/edició els tutors i els responsables de formació que corresponguin.

3. Revisió dels paràmetres d'autoinscripció dels alumnes:

A l'apartat Participants, comproveu que els paràmetres d'autoinscripció d'alumnes estiguin ben configurats i, si no ho estan, modifiqueu-los per estalviar incidències a l'inici del curs. Teniu instruccions per fer aquesta comprovació en aquest apartat.

4. Parametrització de les seccions:

A continuació, s'han de configurar els temes/unitats/blocs/mòduls del curs per tal que estiguin disponibles només a partir de la data d'inici establerta al pla docent (que ja ha d'haver preparat el tècnic de l'EAPC responsable del curs), afegint-hi una restricció d'accés per data.

No cal fer-ho en el cas de la secció amb el TFE o de la primera unitat, tema, bloc o mòdul, en cas de no haver-hi TFE, ja que coincidirà l'inici d'aquest amb l'inici del curs.

Teniu una guia sobre com configurar les restriccions d'accés de les seccions.

5. Parametrització de les activitats:

Cal comprovar la parametrització de cada activitat, especialment els terminis de disponibilitat (obertura i tancament de l'activitat) i la qualificació màxima. Teniu un apartat d'aquesta guia sobre com parametritzar cada activitat de manera individual, una a una.

És possible parametritzar les dates de totes les activitats des d'un mateix lloc (consulteu l'enllaç anterior per saber com es fa). Però si voleu comprovar o modificar altres paràmetres de les activitats, a banda de les dates de disponibilitat, caldrà que ho feu des dels paràmetres de cada activitat individualment.

6. Comprovació de les qualificacions del curs:

Caldrà comprovar que les qualificacions del curs estan ben configurades i que el total de puntuació, així com el resultat del curs està ben parametritzat.

Teniu un apartat en aquesta guia sobre com comprovar les qualificacions del curs.

7. Configuració del TFE, si n'hi ha:

Els DAV heu d'establir el pla docent específic del TFE i parametritzar les activitats com correspongui. Les dates s'han d'adequar als cinc dies que duri el TFE (quatre, si hi ha algun festiu aquella setmana). Podríeu, per exemple, deixar un termini de dilluns a dimecres per fer les quatre primeres activitats, i de dimecres a divendres per fer les tres últimes. En qualsevol cas, distribuïu-les com millor us convingui segons la vostra disponibilitat i el temps que creieu convenient perquè els alumnes puguin llegir el contingut i fer les activitats associades a cada tema.

El fòrum Espai d'acompanyament de l'Aula Virtual està pensant per respondre les consultes de caràcter tècnic, o d'ús de la plataforma, que enviïn els alumnes durant el curs. Convé, doncs, que aquest fòrum també es parametritzi amb una restricció d'accés, que només permeti veure'l i accedir-hi a partir de la data d'inici de la docència (així, mentre s'estigui impartint el TFE, les consultes cal adreçar-les al fòrum específic d'aquest taller, i no pas a l'Espai d'acompanyament).

8. Configuració dels modes de subscripció dels fòrums del curs:

Comproveu els modes de subscripció dels fòrums del curs. Ho podeu fer accedint a cada fòrum i anant als Paràmetres. A l'apartat Subscripció i seguiment veureu els modes de subscripció disponibles i triar el que pertoqui segons el cas.

No confongueu el Mode de subscripció (opcions de subscripció que afecten a tots els usuaris del fòrum) amb l'opció de subscripció que tenim els usuaris segons les nostres preferències. Si teniu dubtes sobre les opcions de subscripció que teniu com a usuaris, consulteu aquesta pàgina del TFE.

Generalment, els modes de subscripció dels fòrums han de ser els següents (com sempre, pot haver-hi excepcions en cursos concrets):

  • Tauler del professorat: per defecte sempre és de subscripció obligatòria. Indica que tots els participants rebran notificacions al correu electrònic dels missatges publicats i no poden cancel·lar la subscripció (deixar de rebre'ls).
  • Espai de coordinació Responsables d'edició-DAV, Punt de trobada del professorat i Espai de millores, o bé, únicament, Espai de coordinació en cursos amb una gestió més simple: han de tenir mode de subscripció automàtica. D'aquesta manera, tothom amb accés rebrà, per defecte, notificacions al correu dels missatges que s'hi publiquin, però, qui ho vulgui, podrà cancel·lar la subscripció. A més, convé assegurar-se que estan ocults per a l'alumnat per tal que només hi tinguin accés docents, DAV, responsables del curs i responsables d'edició.
  • Resta de fòrums: la resta de fòrums, incloent-hi els que són activitats puntuables, en general estaran en mode de subscripció voluntària. Aquesta opció suposa que ningú estarà subscrit per defecte (no rebrà notificacions), però s'hi podrà subscriure si ho desitja.
En alguns casos específics aquestes opcions podrien ser diferents, especialment pel que fa als fòrums puntuables quan convé que figurin amb subscripció automàtica. Consulteu amb la persona responsable del curs de l'EAPC, si teniu dubtes.

9. Configuració de rols específics per als tutors en alguns fòrums del curs:

El rol "Docent" amb què inscrivim els tutors només els permet la participació dintre del seu propi grup o edició. Per aquesta raó, en cursos amb més d'una edició, per tal que els docents puguin comunicar-se i compartir informació entre ells, cal fer una actuació concreta als fòrums Tauler del professorat, Punt de trobada del professorat i a l'Espai de millores (NOMÉS EN AQUESTS TRES).

Es tracta d'assignar-los un altre rol, el de "Professorat" (o "Coordinació", tal com l'haurem reanomenat als paràmetres del curs), però només en l'àmbit d'aquets fòrums en concret, no pas a tot el curs. Teniu una guia de com configurar-ho a l'apartat Assignació del rol Professorat als tutors als fòrums compartits.

Aquesta acció no és necessària en els cursos d'una sola edició, ja que no tenen grups.

10. Comunicació amb els responsables de cada edició:

Cal enviar als responsables de cada edició el missatge que hauran d'enviar a cada grup d'alumnes el dia de l'inici del curs. El missatge dona la benvinguda al curs i se n'indiquen les dates d'impartició, l'enllaç directe al curs i a les instruccions d'autoinscripció en línia i la clau d'inscripció que pertoqui.

Disposeu d'aquest model de missatge, que haureu d'adaptar per a cada curs.

El responsable de formació o d'edició és l'encarregat d'enviar a l'alumnat admès al curs un correu electrònic amb aquest missatge perquè s'autoinscriguin a partir del dia d'inici del curs (o del TFE, si en té). Recordeu que els responsables de cada edició són qui porten la gestió acadèmica del curs, NO són els docents qui ho fan!

Per a l'enviament d'aquest missatge i, en general, per a qualsevol comunicació amb les responsables de cada edició, feu servir l'espai de comunicació habilitat a aquest efecte, dins del propi curs. Aquest espai serà l'Espai de comunicació Responsables de formació-DAV o l'Espai de coordinació segons el curs.

Tingueu present que en cursos amb més d'una edició convé adreçar cada missatge només al grup/edició que correspongui (no pas a "Tots els participants"), per tal que només els responsables de cada edició concreta puguin veure el missatge i respondre-hi.

Quan obriu un fil de debat en un fòrum, trobareu una casella a la part inferior, Envia una còpia a tots els grups. Si la marqueu, el sistema farà que el mateix missatge es generi per a cada grup al qual tingueu accés (tots, en el vostre cas). Si el missatge que voleu escriure és idèntic per a tots els grups, podeu fer servir aquesta opció i estalviar-vos publicar el mateix missatge grup per grup.

11. Configuració de les sessions síncrones a l'activitat "Assistència":

En els cursos de modalitat mixta trobareu que hi ha un mòdul d'activitat que serveix per afegir-hi la informació de cada sessió que es faci fora de l'Aula Virtual o amb alguna eina externa (és a dir, presencialment o per videoconferència).

L'activitat com a tal, denominada genèricament Assistència tot i que us apareixerà amb un nom més descriptiu (1a sessió síncrona, 2a sessió síncrona, i similars…), ja us la trobareu configurada, però caldrà anar-hi afegint la informació sobre cada sessió que us facin arribar els responsables de cada edició o els propis docents: data, horari, ubicació, enllaç,…

Si cal, heu de reclamar als responsables de formació o als docents (mitjançant el fòrum corresponent dins del curs), que us proporcionin la informació amb prou antelació, si veieu que es despisten.

En aquest apartat d'aquesta guia us mostrem com configurar aquestes sessions.

Atenció! Aquestes activitats hauran d'estar en algun apartat del curs que no estigui ocult o que no tingui cap restricció d'accés per data, ja que convé que tothom tingui accés a la informació en tot moment.

Un cop creada cada sessió serà aquí també on els docents indicaran quins alumnes hi han assistit i quins no (i als alumnes se'ls sumarà automàticament la puntuació que correspongui, si l'activitat és puntuable). Si algun docent us comenta que no sap com fer-ho, adreceu-los a aquest apartat de la guia dels tutors on hi trobaran l'explicació.

12. Cursos amb compleció d'activitat:

Les opcions de compleció d'activitat, si estan activades a nivell de curs i d'activitats concretes, no les modifiqueu. Els tècnics de l'EAPC són qui ho faran, si fos necessari.

13. Últimes comprovacions, abans que el curs s'obri als alumnes:

Del disseny o la configuració dels elements se n'encarrega la persona responsable de cada curs a l'EAPC. Ara bé, és important comprovar que el curs disposa de tota la informació necessària per als alumnes i que no ens hem descuidat res:

  • Comproveu els enllaços de tots els materials (continguts, documentació o enllaços d'interès, etc.). De vegades els enllaços es trenquen sense previ avís perquè les pàgines han estat despublicades o han canviat d'ubicació.
  • Comproveu que al curs hi ha el Programa i el Pla docent (o, en general, que en algun indret hi ha tota la informació necessària sobre el funcionament del curs: la presentació del curs, els destinataris, el sistema d'avaluació, els requisits de certificació, el calendari, etc.). Si veieu que falta aquesta informació, demaneu-la als responsables del curs.
  • En el cas dels cursos de modalitat mixta, amb sessions presencials o per videoconferència, comproveu que hi ha la informació sobre dates i horaris concrets de les sessions, així com les localitzacions o els enllaços que calguin. Si falta aquesta informació, demaneu-la als responsables de cada edició per incorporar-la al curs, o assegureu-vos que aquests, o els docents, tenen present informar-ne els alumnes puntualment mitjançant el Tauler del professorat o altres vies.


↑ Tornar a dalt

Just abans de l'inici

1. És interessant comunicar als responsables de l'activitat de l'EAPC quan heu enllestit les tasques de preparació del curs abans que s'obri a l'alumnat. Així, el/la tècnic/a queda assabentat/ada que el curs està ja preparat per part vostra.

2. Els responsables de formació o d'edició us han de fer arribar la relació d'alumnes admesos de cada edició la setmana abans de començar el curs. Si no ho han fet, els hi heu de reclamar.

Quan rebeu el llistat d'alumnes admesos comproveu que no se supera el nombre de places estipulat al programa del curs. Si veieu que el nombre d'alumnes és superior indiqueu que no la podeu acceptar i que, en tot cas, hauran d'habilitar una llista d'espera. Si cal, els tècnics de l'EAPC intervindrem llavors per recordar que el nombre de places màxim cal complir-lo.
Recordeu que disposareu d'un espai, ocult a l'alumnat, dins del curs per a la comunicació entre els RF i els DAV, que és el que heu de fer servir per rebre aquests llistats, fer el control de les inscripcions i el seguiment de l'alumnat, informar de les baixes d'alumnes o d'altres incidències, etc. Cap d'aquestes comunicacions s'ha de fer per correu electrònic!

3. El dia l'inici del curs, o del TFE, si en té, aquest s'ha de fer visible canviant l'opció Oculta a Mostra als paràmetres del curs. Si necessiteu una guia detallada de com fer-ho, podeu consultar-ho a l'apartat Obertura del curs en la data d'inici.

Recordeu que la visibilitat del curs de cara als alumnes no depen de les dates d'inici i finalització establertes als paràmetres del curs. Son dades informatives únicament! Cal que configureu específicament el paràmetre Visibilitat del curs amb el valor Mostra o oculta, segons el cas.

4. Heu de publicar als espais corresponents el primer dia (o abans, si els programeu) els missatges següents:

Els docents s'han de presentar als alumnes el primer dia també a través del Tauler del professorat, i en cas que no ho facin, convé que els ho recordeu a través del Punt de trobada del professorat.


↑ Tornar a dalt


← Instruccions generals | Durant el curs →