Tipus i correcció d'activitats

Qüestionaris

S'identifiquen amb aquesta icona.

En general (pot haver-hi excepcions), els qüestionaris són autocorrectius: el sistema els corregeix de manera immediata un cop l'alumne els ha enviat i li mostra la puntuació obtinguda, que s'incorpora a les seves qualificacions.

Quan s'ha acabat el termini de lliurament de l'activitat, l'alumne pot veure (en general, tot i que pot haver-hi excepcions segons com s'hagi configurat l'activitat), en accedir al qüestionari i fent clic a l'opció Revisió, a més de la puntuació obtinguda, la indicació d'on s'ha equivocat (quines respostes han sigut correctes i incorrectes) i les retroaccions que s'hagin establert a les preguntes i/o al qüestionari.

Així doncs, els tutors generalment no heu d'avaluar aquest tipus d'activitats però serà interessant que hi accediu per veure els resultats obtinguts pels vostres alumnes i els comenteu al fòrum del tema en concret, amb les indicacions que considereu, com quines preguntes sembla que han fallat més, la mitjana obtinguda per tot el grup, etc.

Per fer-ho, només heu d'accedir al qüestionari concret. Hi sortirà la indicació de tots els Intents que s'han fet (quants alumnes han respost) i podreu fer clic sobre aquesta opció.

Accedireu llavors a una taula amb els resultats obtinguts pels vostres alumnes, tant de forma global, com pregunta a pregunta. A la part de sota, a més a més, veureu un càlcul de la nota mitjana obtinguda.

Si voleu veure el detall d'un alumne concret, només heu de fer clic sobre l'opció Revisa l'intent de… que veureu a la columna amb el nom i cognoms de cada alumne.

Trobareu també informes molt interessants que us poden proporcionar informació sobre les preguntes que els alumnes han fallat amb més freqüència, per exemple. Per a això, només caldrà accedir al qüestionari i desplegar i triar les opcions de la icona de paràmetres. Mireu especialment l'opció Estadístiques:


← Tornar a 4. Seguiment i avaluació | ↑ Anar a l'índex d'activitats

Debats puntuables

S'identifiquen amb aquesta icona, com la resta de fòrums, també els que no puntuen.

  • En els cursos de la línia bàsica, com que es tracta de fer servir l'eina del fòrum com a activitat d'avaluació, en general, la intervenció dels tutors ha de ser mínima en aquest tipus de debats mentre dura el termini de l'activitat. Sí que cal, però, anar llegint les aportacions dels alumnes per si calgués fer alguna intervenció per reconduir-lo. També podeu aprofitar per prendre nota de les qüestions que incloureu en el missatge de tancament.
  • En canvi, de manera general, en els cursos d'aprofundiment, cal que els tutors n'afavoreixin la dinamització, plantejant-hi qüestions clau per al seguimet de cada mòdul. Es tracta dels debats en que es treballen criteris de resolució de casos, s'aprofundeixen conceptes i es reflexiona sobre qüestions complexes d'aplicació. El rol del tutor és molt rellevant per anar-los dinamitzant de manera activa a través de l'obertura de fils de debat per plantejar aspectes o temes concrets que hagin de respondre els alumnes. L'objectiu serà conduir el debat per ajudar els alumnes a enfocar correctament les solucions dels supòsits pràctics previstos i resoldre conjuntament aspectes d'aplicació de la norma, convidar-los a reflexionar sobre aspectes clau que els ajudaran a resoldre millor les activitats plantejades, entendre millor els continguts de consulta i, de manera general respondre els objectius d'aprenentatge del curs.

Un cop acabat el termini per als alumnes de publicar-hi les seves aportacions, heu de revisar-les per puntuar-les.

Passada la data límit per a la publicació d'aportacions, els alumnes ja no podran fer cap més aportació al debat, sí que podreu fer-ho els docents, en canvi.

Finalitzada l'activitat, podeu incloure un missatge de tancament per traslladar una valoració global com a grup i destacar els aspectes que han plantejat més dificultat. Podeu aprofitar per afegir-hi alguna documentació o enllaç d'interès que serveixi l'alumnat per consolidar els aspectes treballats al mòdul concret. També podeu publicar aquest missatge al Tauler del professorat o indicar que heu publicat al debat puntuable un darrer missatge de tancament, per tal que els alumnes en tinguin coneixement.


Hi ha dues maneres en què es pot puntuar un debat, segons com estigui configurat:

Qualificació de tot el fòrum

L'activitat es qualificarà de manera molt similar a una tasca. Disposareu del botó Qualifica els usuaris, a la pàgina d'inici del fòrum, per tal d'avaluar les aportacions fetes pels vostres alumnes:

Veureu llavors una pantalla on podreu veure, alumne a alumne, totes les aportacions que cadascun d'ells hagi fet i podreu qualificar-los des d'allà mateix:

  1. A la part dreta veureu el nom de l'alumne a qualificar i el camp on indicar la nota obtinguda. Unes fletxes al costat del nom de l'alumne us permetran veure l'alumne següent o l'anterior.
  2. A la part del centre de la pantalla veureu totes les aportacions fetes al fòrum de l'alumne que estigueu avaluant. A sota de cada intervenció veureu un enllaç per veure el fil de debat sencer, per si us cal veure el context.
  3. A la part superior esquerra tindreu les opcions de Desar i Tancar (per sortir de la finestra de qualificació). Teniu també unes icones per triar l'opció de visualització d'aquesta finestra.
Per un error d'aquesta nova funcionalitat, podríeu trobar que us apareixen en la pantalla de qualificació participants de la vostra edició que no són alumnes, com els responsables de l'edició o vosaltres mateixos. Lògicament no caldrà que avalueu aquests participants ;-)


Per altra banda, tingueu present la nota màxima de l'activitat perquè la pantalla d'avaluació no inclou aquesta informació. Tampoc no es permet introduir-hi decimals.

Possibilitat de puntuar aportacions concretes

A partir d'ara, generalment NO estarà configurada aquesta opció de qualificació, ja que resulta molt més còmoda de qualificar la que hem explicat anteriorment. Us l'expliquem, però, per si en algun curs concret estigués habilitada de manera exclusiva o juntament amb l'altre mètode de qualificació explicat abans (no són incompatibles).

A la part inferior de cada aportació, trobareu un desplegable que us permetrà assignar-li una puntuació, segons la nota màxima establerta per a l'activitat.

S'haurà de tenir en compte en aquests casos si cal puntuar totes les aportacions de cada alumne o si n'hi ha prou amb puntuar una sola aportació a cada alumne; dependrà de com estigui configurada l'activitat. Si teniu dubtes al respecte, consulteu a la coordinació del curs.

La manera més fàcil de veure totes les aportacions d'un alumne en un fòrum concret és anant al seu perfil d'usuari i consultant l'"Informe complet".


← Tornar a 4. Seguiment i avaluació | ↑ Anar a l'índex d'activitats

Tasques

S'identifiquen amb aquesta icona.

Aquest tipus d'activitat consisteix en l'elaboració de respostes més o menys complexes per part dels alumnes. Segons com estiguin configurades les tasques, les respostes s'han d'escriure directament sobre un quadre de text que s'obre amb aquesta finalitat, o bé s'han d'elaborar en un fitxer que posteriorment l'alumne haurà de pujar a l'Aula Virtual.

Per avaluar aquest tipus d'activitat, haureu d'accedir-hi i us apareixerà l'enunciat de l'activitat tal com el veu l'alumne/a. A sota de l'enunciat veureu un apartat que porta el títol Resum de la qualificació i que mostra una breu descripció sobre l'estat de l'avaluació d'aquesta tasca: total de participants que han tramès l'activitat o que necessiten qualificació, per exemple.

  • Per començar a corregir totes les trameses alumne per alumne cal fer clic al botó Qualificació.
  • Per accedir a la vista que mostra la informació completa de les trameses fetes pels alumnes (estat, qualificació, dates de modificació, fitxers i comentaris), cal fer clic al botó Visualitza totes les trameses.
Heu d'avaluar també les trameses en estat "esborrany", si us trobeu que la tasca està configurada de manera que alguns lliuraments queden en aquest estat, un cop passada la data màxima de lliurament.

En fer clic sobre el botó Qualificació, es mostrarà la tramesa del primer dels alumnes i permetrà avaluar-ho, afegint-hi una qualificació i els comentaris o retroacció que convingui. Per tal de qualificar d'aquesta manera les trameses de l'alumnat cal seguir els passos següents:

  1. Consultar el text en línia i/o els documents lliurats per l'alumnat.
  2. Posar una puntuació.
  3. Afegir una retroacció.
  4. Fer clic al botó Desa els canvis si es vol continuar revisant la tramesa d'aquest alumne o bé Desa i mostra el següent si es vol continuar avaluant el següent alumne.
Mentre s'avalua una tasca, cada cop que es desin els canvis, es mostrarà el missatge S'han desat els canvis a la qualificació i a la retroacció en una finestra emergent que caldrà tancar per poder continuar.

Si, en canvi, heu clicat l'opció Visualitza totes les trameses des de la pantalla de l'enunciat de la tasca, veureu que se us mostra una taula amb la informació de tots els alumnes i dels estats en què es troben les seves trameses. Des d'allà podrem també visualitzar les respostes i afegir-hi la puntuació i la retroacció que correspongui.

Per fer-ho, només s'haurà de fer clic sobre el botó Qualificar que apareix a la columna corresponent de cada alumne. Anirem llavors a les mateixa pantalla que hem comentat en el punt anterior, on veurem la resposta de l'alumne (o podrem descarregar-ne el fitxer) i podrem avaluar-lo i afegir-ne la retroacció o comentari.

Les activitats han d'estar revisades i puntuades al més aviat possible. Com a criteri general, la correcció d'una activitat hauria d'estar enllestida abans del termini de lliurament de l'activitat següent.

Respecte de la retroacció, recordeu que és molt important que no us la salteu i que, en lloc del "Molt bé" o del "No correcte" o similar, és convenient que escriviu un breu comentari del perquè de la qualificació. Ha de ser un text que indiqui a l'alumne el que ha fet bé i quines han estat les seves mancances. Aquest comentari l'ajudarà a entendre el perquè de la seva puntuació i, a més, a saber què ha fet millor, quines errades o descuits ha tingut i quins aspectes són millorables.

Podeu aprofitar també el fòrum del tema per publicar-hi un comentari general o explicar els errors més reiterats.
Recordeu que, en cas que en el curs hi hagi una pauta d'avaluació amb la correcció de les respostes, en cap cas heu de proporcionar-la als alumnes de manera literal, i que la manera correcta d'avaluar és mitjançant una retroacció personalitzada.

L'alumnat pot consultar la qualificació i el comentari de la seva activitat, tan aviat les introduiu, tant accedint a l'activitat mateixa com des de l'apartat Qualificacions del curs.


← Tornar a 4. Seguiment i avaluació | ↑ Anar a l'índex d'activitats

Assistències

S'identifiquen amb aquesta icona.

Aquest mòdul d'activitat serveix per registrar l'assistència dels alumnes a sessions (generalment seran presencial o síncrones) que es porten a terme fora de l'Aula Virtual.

Per tal de registrar l'assistència dels alumnes, només caldrà que accedim a l'activitat concreta (1a Sessió, 2a sessió,…) clicant sobre el seu nom. Veurem, llavors, la pantalla inicial, amb la pestanya Sessions activada.

En aquest apartat hauríem de veure la informació de la sessió o sessions programades. Si no la veiem, podem fer ús dels desplegables i botons de què disposem:

  • 1. Al desplegable Sessions, de la part superior esquerra hauria d'aparèixer el nostre grup. Si no apareix, l'haurem de triar, perquè l'opció Tots els estudiants, no ens mostra res.
  • 2. A la part superior dreta hi ha uns botons per filtrar les sessions. Cliqueu sobre el botó Tots.
  • 3. Si heu seguit els passos anteriors, hauríeu de veure la sessió o sessions que pertoquin, amb la informació de la data i hora. A la descripció hauría d'aparèixer la ubicació o l'eina de videoconferència que es farà servir, amb l'enllaç per connectar-s'hi, si escau.
  • 4. A la dreta de la sessió, a la columna Accions, veureu una fletxa. Clicant-hi accedireu a la taula per informar l'assistència de cada alumne. Si ja heu informat anteriorment de l'assistència, la fletxa serà de color verd, i també us permetrà accedir-hi per fer alguna modificació, si fos necessari.

En accedir a la sessió, veureu una graella amb el llistat dels alumnes, que podrem filtrar, si calgués, amb els desplegables de la part superior.

Per tal de registrar l'assistència de cada alumne, només serà necessari seleccionar la casella corresponent, segons el cas. Generalment tindrem, almenys, aquestes dues opcions:

  • P > corresponent a "Present", per indicar que l'alumne/a ha assistit a la sessió.
  • A > que correspon a "Absent", per indicar la no assistència.

Un cop marcades les opcions que corresponguin per a cada alumne, només caldrà que desem els canvis, amb el botó de la part inferior de la pàgina. En fer-ho, automàticament s'assignarà a cada alumne la puntuació que correspongui (0 per a les absències, i la puntuació que es determini en cada cas, per als alumnes que hagin assistit).


Com sempre, l'activitat pot estar configurada de diverses maneres, segons les necessitats del curs, per la qual cosa caldrà consultar amb qui hagi dissenyat el curs per saber exactament què hem de fer i quins resultats hi haurà per als alumnes. Per exemple, es poden configurar més "estats" o "opcions" a banda de les opcions Present/Absent esmentades, amb puntuacions parcials inclús, per indicar impuntualitats o assistències parcials, manca de participació durant la sessió, etc.

Una altra possibilitat respecte de l'explicada anteriorment, per exemple, és configurar aquesta activitat per tal que cada alumne registri la seva pròpia activitat (la seva assistència), si fos convenient fer-ho així.


← Tornar a 4. Seguiment i avaluació | ↑ Anar a l'índex d'activitats